Maandelijks archief: januari 2006

Brian Cronin

… is een illustrator uit New York
Brian Cronin
Brian Cronin
What are your influences?
What inspires you to work?

 
My work is always moving in new directions and anything can cause me to go in a new direction. I’m not influenced by other illustration but more by seeing images in other areas: galleries, books, flea markets, wallpaper, design, movies, music – they all can spark off a new direction, however slight, probably unnoticeable by anyone other than me.
 
Other influences range from Russian constructivism to early Japanese advertising, to Mexican and Indian art. I think because my work of late is quite sparse I get a lot of comments saying, “It looks Japanese”. I take it as a compliment but I really am going for just a sparse look. But now I find my work is taking a turn and becoming more detailed. Inspiration can also come from the environment that surrounds me. I lived in Italy for a year in 2001 and this move made me want to have a studio in the country.
 
I now divide my time between NYC and an early 18th century farmhouse with a barn in upstate New York. I converted part of the barn into my studio. This place inspires me. It’s very peaceful with lots of nature and no one around for miles.
 
 
How do you feel about the increasing role of the computer in contemporary illustration?
Is it important to you?

 
I use a computer to play with color and send sketches but that’s it for me. I really like to see a human touch and I like to get messy; feel like I’m creating something from a blank space. When I have worked on my laptop for a few hours playing around with color – click click – and the color changes from red to blue, then when I stop I always feel that I had been doing nothing. I feel a bit empty. But when it comes to physically mixing the pigment then it’s a whole different world. Mistakes happen, jars of paint spill over, day light changes how the color works on paper. It’s more alive.
 
Anyway, I would rather be surrounded by jars of paint and brushes and pencils than faced with a computer screen. I think the computer is a really invaluable tool but I see it more as a piece of office machinery.
 
 
Bron: illustratorsireland.com

briancronin.com

Ronald Kurniawan

Schilderijen als het onderstaande ontsnappen niet gemakkelijk aan mijn aandacht. De bizarre mix van landschapsschilderkunst en beeldelementen die aan een stripverhaal doen denken, scheppen een intrigerend geheel. ‘Jonge Italianen’ als Enzo Cucchi en Francesco Clemente die 25 jaar geleden de avantgarde in de figuratieve schilderkunst vormden, maakten soortgelijke humoristische prenten. Ze blijven mij intrigeren.

Last Great Toothache
last great toothache

ronaldkurniawan.com

psychedelische kitsch

Het werk van Mark Ryden roept bij mij herinneringen op aan de psychedelische airbrush kitsch van Alan Aldridge. Deze Engelse illustrator werd in de jaren zestig beroemd door zijn werk voor o.a. The Beatles en The Rolling Stones. Ook Ryden werkt voor beroemdheden. Zijn mierenzoet palet, pluche stofuitdrukking en popperige portretten staan in schril contrast met een kil cynisme, zoals dat bij veel hedendaagse kunstenaars van de westcoast voorkomt.

Marc Ryden

Ryden strooit royaal en willekeurig met alchemistische symbolen, speelgoed en voorwereldlijke reptielen zodat je tenslotte het gevoel overhoudt dat alles maya is, één grote zinsbegoocheling: rijk aan vorm en kleur maar inhoudelijk zo leeg (of vol) als een prullenmand.

Mark Ryden came to preeminence in the 1990’s during a time when many artists, critics and collectors were quietly championing a return to the art of painting. With his masterful technique and disquieting content, Ryden quickly became one of the leaders of this movement on the West Coast.
 
Upon first glance Ryden’s work seems to mirror the Surrealists„ fascination with the subconscious and collective memories. However, Ryden transcends the initial Surrealists„ strategies by consciously choosing subject matter loaded with cultural connotation. His dewy vixens, cuddly plush pets, alchemical symbols, religious emblems, primordial landscapes and slabs of meat challenge his audience not necessarily with their own oddity but with the introduction of their soothing cultural familiarity into unsettling circumstances.
 
Bron: markryden.com
Marc Ryden
Mark Ryden op zijn atelier

Een adept van Ryden is Ana Bagayan eveneens afkomstig uit Californië.

Marc Ryden
Mark Ryden in Cyberzone
nummer 15, 2002

markryden.com

mozart 250 – rembrandt 400

De Mozart van de schilderkunst en de Rembrandt van de muziek jubileren dit jaar. Vandaag viert men wereldwijd de geboorte van het wonderkind uit Salzburg. De publieke omroep komt met een lang Mozartweekend en overal ter wereld vinden manifestaties en concerten plaats ter gelegenheid van de 250ste geboortedag van Wolfgang Amadeus Mozart.

mozart 250 jaar
Zoekrobot Google
herdenkt vandaag Mozart

Maar hoe zit het nu met Rembrandt Harmenszoon van Rijn? In 2006 is het immers 400 jaar geleden dat hij in Leiden het licht zag. Er wordt natuurlijk aandacht aan besteed, maar met de verbouwing van het Rijksmuseum in Amsterdam betwijfel ik het of 2006 een echt Rembrandtjaar gaat worden zoals 1906 of 1969.

De vijftalige website Rembrandt400.com probeert internationaal wel aandacht te trekken en zet alle tentoonstellingen, manifestaties en lezingen op een rij. Maar of deze internationale aandacht echt komt, valt nog te bezien. Zou Google op 15 juli zijn logo opsieren met Rembrandt’s baret en palet?