Deze kerk is een klassiek voorbeeld van romanogotiek. Met deze term wordt de overgangsstijl tussen romaans en gotiek aangeduid.
Een aantal elementen kondigt echter al de komst aan van de gotiek. De onbekende architect van deze kloosterkerk kende waarschijnlijk de toentertijd zeer moderne kathedraal van het Franse Laon. Het interieur van de dom toont net als die kathedraal tribunes en territoria (siergalerijen) boven elkaar. In zuiver Romaanse kerken ontbreekt het territorium. Samen met het voorzichtige gebruik van spitsbogen zorgt zo’n extra verticaal element voor een gotische indruk. Uit Laon werd eveneens de grote rozet boven het westelijke portaal overgenomen, een ander gotisch stijlelement. Het aantal van zeven torens op de kerk verraadt de getalssymboliek, die in de Late Middeleeuwen steeds belangrijker werd.
Bron: touringcarchauffeur.info
Het interieur van de kathedraal van Laon met zijn vierdelige opstand heeft de bouwmeesters van Limburg geinspireerd. In het romaans ontbreken nog de siergallerijen die zo typerend zijn voor de gotiek. Boven de zuilengallerij van het middenschip bevindt zich een open gallerij, vervolgens een zgn. ‘blind’ triforium en tenslotte volgen de ramen of lichtbeuk.
Deze lichtbeuk wordt in de gotiek steeds hoger opgerekt. Dat wordt mogelijk gemaakt door de luchtbogen aan de buitenzijde die de druk van het kruisgewelf opvangen en afvoeren naar vertikale steunberen. Vaak worden dubbele luchtbogen toegepast zodat de druk wordt verdeeld en het schip nog hoger opgetrokken kan worden.
Het hoogtepunt van de gotiek wordt letterlijk bereikt met de Saint Pierre van Beauvais. Het schip heeft een hoogte van 30 meter en het koor is met 48,5 meter het hoogste ter wereld.
Limburger Dom | gothic architecture | romanogotiek in Nederland