Dagelijks archief: zaterdag 19 mei 2007

oorlogsschilder [ 1 ]

Paul Nash was tijdens de Eerste Wereldoorlog officieel oorlogskunstenaar
paul nash
The Mule Track (1918)
“Alleen de zwarte regen uit de gekneusde en gezwollen wolken, de hele bittere zwarte nacht lang, is het geschikte decor voor dit land. De regen jaagt voort, de stinkende modder wordt nog giftiger geel, de inslagkraters lopen vol met groen-wit water, de wegen en paden zitten onder een centimeter dikke slijklaag, de stervende zwarte bomen druppen en zweten, en er komt geen einde aan de granaten. Ze rukken de rottende boomstammen uit, breken de loopplanken, vellen paarden en muilezels, vernielen, verminken en maken gek, ze storten zich op het graf dat dit land is geworden – één reusachtig graf – en gooien er de arme doden op neer. Het is onnoemelijk, goddeloos, hopeloos. Ik ben niet langer een geïnteresseerd kunstenaar, ik ben een boodschapper die de woorden van de mannen aan het front overbrengt naar degenen die willen dat de oorlog voor altijd blijft duren. Mijn boodschap zal zwak zijn en onverstaanbaar, maar ze zal een bittere waarheid bevatten. Dat ze hun verdorven zielen moge verschroeien.”
 
Brief van Paul Nash, 18 november 1917
paul nash
We are making a new world

Paul Nash (1889 – 1946)
At the outbreak of World War I, Nash enlisted in the Artists’ Rifles and was sent to the Western Front in February 1917 as a second lieutenant in the Hampshire Regiment. A few days before the Ypres offensive he fell into a trench. He broke a rib and was invalided home. While recuperating in London, Nash worked from his front-line sketches to produce a series of drawings of the war. This work, which shows the influence of Blast and the Vorticist movement, was well-received when exhibited later that year at the Goupil Gallery.

As a result of this exhibition, Charles Masterman, head of the government’s War Propaganda Bureau (WPB) recruited Nash as an official war artist. In November 1917 he returned to the Western Front where his drawings resulted in his first oil paintings. Nash’s work during the war included The Menin Road, We Are Making a New World, The Ypres Salient at Night, The Mule Track, A Howitzer Firing, Ruined Country and Spring in the Trenches. They are some of the most powerful and enduring images of the Great War painted by an English artist.

Bron: en.wikipedia.org

Breughel
Triomf van de dood (detail), 1562
Pieter Breughel zag 355 jaar voor de hel van Passendale deze apocalyps

Paul Nash [firstworldwar.com]