Dagelijks archief: vrijdag 12 februari 2010

toekomstnachtmerrie 1927

vanavond op Arte om 20.40 : Metropolis (1927)

MetropolisTer gelegenheid van de zestigste Berlinale wordt vanavond in Berlijn bij de Brandenburger Tor de moeder van alle science fiction films getoond. Het bijzondere van deze voorstelling is dat we voor het eerst in 83 jaar (!) kennis kunnen maken met de onverkorte versie van Metropolis. In Argentiniëwerden in 2008 fragmenten teruggevonden waarvan men dacht dat ze verloren waren gegaan. Fritz Lang‘s megaproductie (Ufa investeerde vijf miljoen mark in de film) was oorspronkelijk een rampzalige flop. Het grote publiek bleef weg en uiteindelijk werd er maar 75 duizend mark terugverdiend. Het gevolg was dat de Ufa failliet ging en werd opgekocht door een krantenmagnaat die het bedrijf veranderde in een propagandamachine voor de nazi’s.

Metropolis op de Berlinale 2010
Metropolis wordt vanavond bij de Brandenburger Tor op een groot scherm vertoond en tegelijkertijd uitgezonden op Arte
Op 3 juli 2008 maakte de Friedrich-Wilhelm-Murnau Foundation bekend dat er in het Cinema Museum van Buenos Aires een vrijwel complete kopie uit 1928 van de originele film is aangetroffen. De kwaliteit van het beeld is matig, maar is het enige overblijfsel van de decennia lang verloren gewaande delen. Er ontbreekt nu nog slechts een scène, namelijk een waarin een monnik de ondergang van Metropolis voorspelt aan de inwoners. Eind 2009 raakte bekend dat op de Berlinale 2010 de gerestaureerde versie van Metropolis zal getoond worden onder impuls van de Murnau Foundation.
 
Bron: nl.wikipedia.org
Metropolis
De decors voor Metropolis stonden later ook model voor Gotham City (Batman) en inspireerden de art directors van Blade Runner
Die Verstümmelung des Monumentalfilmes begann kurz nach seiner Premiere am 10. Januar 1927 im Berliner Ufa-Palast am Zoo. Die Uraufführungsfassung von 4.189 Metern lief vier Monate ohne Erfolg, weshalb die Ufa den Film zurückzog und um circa 30 Minuten auf 3.241 Meter kürzen ließ. Dabei orientierte sie sich an der bereits 1926 hergestellten amerikanischen Verleihfassung; der von der Paramount beauftragte Theaterautor Channing Pollock hatte den Film um etwa ein Viertel auf eine gängige Kinolänge von 3.100 Meter gekürzt und alle “kommunistischen Tendenzen” eliminiert.
 
Kurz nach der Premiere – und noch vor den Kürzungen des Films – erwarb der argentinische Filmverleiher Adolfo Wilson eine Kopie, die er ab 1928 in argentinischen Kinos einsetzte. Nach der kommerziellen Auswertung gelangte diese Kopie in den Privatbesitz des Filmkritikers Manuel Peña Rodriguez, dessen Sammlung später in das Museo del Cine Pablo C. Ducrós Hicken gelangte. In den 70er Jahren wurde von der inzwischen stark beanspruchten Nitrokopie eine Sicherheitskopie auf 16-mm-Negativ gezogen. Das leicht entflammbare Nitromaterial, dessen Beschädigungen im Duplikat nun verewigt sind, wurde anschließend vermutlich vernichtet.
 
Bron: arte.tv
fragmenten uit Metropolis

Metropolis – die Anti-Utopie einer Großstadt
Metropolis verhaalt over een futuristische stad in het jaar 2026, waarin de mensen zijn opgedeeld in ‘denkers’ die in luxe boven de grond leven en de ‘werkers’ die zwoegen in de mijnen. Een bijna bijbelse vrouw genaamd Maria komt op voor de rechten van de werkers en zegt hen niet in opstand te komen maar om de komst van een bemiddelaar af te wachten. De burgemeester van de stad laat Maria opsluiten en een robot haar vorm aannemen; deze robot speelt vervolgens de werkers tegen elkaar uit en organiseert een opstand in de mijnen, waarbij de mysterieuze ‘M-Machine’ wordt vernietigd en de reservoirs van de stad overstromen, waarbij de kinderen van de werkers verdrinken. Wanneer de robot-Maria, die verantwoordelijk wordt gehouden voor de chaos, levend wordt verbrand ontdekt men dat het geen echt mens is. Uiteindelijk verzoent de zoon van de burgemeester de twee groepen in zijn rol als bemiddelaar.
Bron: nl.wikipedia.org

berlinale.de