Maandelijks archief: maart 2010

broeders en zusters

gelezen: Tijd van Onbehagen door Ad Verbrugge
het verdwijnen van de ervaring van heiligheid in onze cultuur
We dienen ons af te vragen wat het verdwijnen van de ervaring van heiligheid voor onze cultuur zou kunnen betekenen. Men kan hier meteen het postmoderne bezwaar aantekenen dat dit wel al te ‘grote woorden’ zijn die we beter niet kunnen gebruiken, omdat er immers ook zoveel ellende uit is voortgekomen. Grote woorden zijn echter nodig waar navenant grote zaken in het geding zijn. Er zal hier worden betoogd dat de ervaring van heiligheid wezenlijk is voor de samenhang van een gemeenschap en dat vooral in de hedendaagse Verlichting deze ervaring ontbreekt.
 
Bron: Tijd van Onbehagen, Uitgeverij SUN, 2004, blz. 229
Het heilige bezielt ons,
niet omgekeerd;
dat is de ethologische realiteit
van het heilige,
of dat vanuit een uitwendig perspectief een drogbeeld is
of niet, doet niet ter zake
Russische parochie Nijmegen
Russische Kerk Hl. Tychon Nijmegen
De richting van de Europese cultuur als geheel kan niet los worden gezien van de christelijke symbolisering waarin de mens werd gedreven door een bepaalde ervaring van het heilige om van daaruit zijn leven en de wereld gestalte te geven. De subjectiviteit in de religieuze levenservaring was er toch altijd één waarin de mens zich in zijn innerlijke leven afgestemd wist op een groter heilig verband. Voorts behoorde tot de idee van de waarheid van het individu in zijn godsverhouding tegelijkertijd het diep doorvoelde besef van de eigen zondigheid en daarmee van de noodzaak tot een wedergeboorte in Christus door de genade Gods. Deze wedergeboorte was bovendien een gemeenschappelijke aangelegenheid van ‘broeders en zusters‘. Daarom werd juist de zelfzucht als bron van kwaad en van demonische excessen ervaren; een motief dat iemand als Shakespeare op weergaloze wijze voel- en zichtbaar heeft gemaakt.
 
Bron: Tijd van Onbehagen, Uitgeverij SUN, 2004, blz. 231

Tijd van Onbehagen [ books.google.nl ]

Goede Week 2010

deze week is het de Goede Week
Monday, Tuesday, Wednesday: The End – These three days, which the Church calls Great and Holy have within the liturgical development of the Holy Week a very definite purpose. They place all its celebrations in the perspective of End ; they remind us of the eschatological meaning of Pascha. So often Holy Week is considered one of the “beautiful traditions” or “customs,” a self-evident “part” of our calendar.
icoon van het Laatste Avondmaal
icoon van het Laatste Avondmaal
We take it for granted and enjoy it as a cherished annual event which we have “observed” since childhood, we admire the beauty of its services, the pageantry of its rites and, last but not least, we like the fuss about the paschal table. And then, when all this is done we resume our normal life. But do we understand that when the world rejected its Savior, when “Jesus began to be sorrowful and very heavy… and his soul was exceedingly sorrowful even unto death,” when He died on the Cross, “normal life” came to its end and is no longer possible. For there were “normal” men who shouted “Crucify Him [” who spat at Him and nailed Him to the Cross. And they hated and killed Him precisely because He was troubling their normal life. It was indeed a perfectly “normal” world which preferred darkness and death to light and life…. By the death of Jesus the “normal” world, and “normal” life were irrevocably condemned. Or rather they revealed their true and abnormal inability to receive the Light, the terrible power of evil in them. “Now is the Judgment of this world” (John 12:31). The Pascha of Jesus signified its end to “this world” and it has been at its end since then. This end can last for hundreds of centuries this does not alter the nature of time in which we live as the “last time.” “The fashion of this world passeth away…” (I Cor. 7:31).
 
Bron: oca.org

Journey to PaschaJourney to Pascha
A Daily Guide Through Holy Week

The services of Holy Week transform us into eyewitnesses and direct participants in the awesome events of the Passion and Resurrection of Jesus Christ…

(Deze brochure is te downloaden op lent.goarch.org als PDF in twee formaten: 8.5×11 inch en 11×17 inch Format, beiden 13 MB groot)
 

een traag wezen

gelezen in NRC Handelsblad: de column van Afshin Ellian
Sint Job mag niet verzoenen, hij moet polariseren
Afshin EllianDe wereld is sinds de globalisering van de massamedia, de invoering van de computer en internet dramatisch veranderd. De snelheid waarmee de politieke, economische en culturele werkelijkheid zichzelf modificeert en uitvindt, is voor het beperkte bevattingsvermogen van de mens angstaanjagend. Elke vorm van rust is weg. Snelheid is de maat. Echter, de mens is nog steeds een traag wezen. Het mentale denkproces ging de trage fysieke werkelijkheid van de mens altijd ver te boven.
 
Sinds de succesvolle intrede van de exacte en empirische wetenschappen ziet de mens zijn traagheid als een gebrek. Een goede auto is een auto die snel is. En ook een goede computer is een snelle computer. Het gaat zelfs niet meer om de snelheid op aarde, maar om snelheid in de ruimte: de snelheid waarmee de mens zich in de ruimte kan verplaatsen.
 
Hoe werkt de snelle mens? Zijn fantasieën moeten worden verwezenlijkt in de reële wereld. Wat betekent dit voor de politieke realiteit? Er is geen tijd voor bedachtzaamheid, bezinning en traagheid.
 
Het dataverkeer confronteert ons elke seconde met een grote hoeveelheid nieuws uit alle delen van de wereld. Hier schrikken zelfs onze fantasieën van. De gewelddadige hoeveelheid informatie saboteert soms elke serieuze poging om tot een oordeel te komen. Daardoor wordt ons oordeelsvermogen verlamd, dat niet op snelheid maar op rust, regels en referentiekaders is gebaseerd. Ook komen daardoor de politieke instituties in de problemen. Deze instituties zijn bedacht om de snelheid en vergankelijkheid tegen te gaan.
 
Afshin Elian in NRC Handelsblad, Opine & Debat 27 maart
De gewelddadige hoeveelheid
informatie saboteert soms
elke serieuze poging om
tot een oordeel te komen
pauw & witteman
Televisie was altijd een snel medium, maar kan tegenwoordig niet meer zonder zijn jongere en snellere broertje. Daarom hebben nieuwsrubrieken op televisie allemaal hun eigen website en twitter-kanaal, die niet alleen grote invloed hebben op de journalistiek, maar ook op onze tijd om het nieuws te verwerken.

lees de hele column [ weblogs.nrc.nl ]

oriëntalist

Marius Alexander Jacques Bauer (1867-1932)
ets
in zijn etsen is Marius Bauer qua stijl en oriëntalisme schatplichtig aan Rembrandt
BenaresMarius Bauer volgde van 1878 tot 1885 de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij met onder andere zijn tijdgenoot Breitner les kreeg. Hij was lid van de Pulchri Studio en Arti et Amicitiae. In 1888 maakte hij een studiereis naar Istanboel. Vanaf dat moment is het ‘Oosten’ zijn hoofdonderwerp. Hij maakte hierna vele reizen naar Spanje, Rusland, Marokko, Algerije, Egypte, India, Ceylon en Nederlands-Indië.
 
Bauer maakte vooral etsen, aquarellen en olieverfschilderijen van Oosterse steden, kamelen, olifanten, Arabieren en moskeeën. Zijn stijl kan omschreven worden als impressionistisch maar is ook beïnvloed door de Haagse School in zowel techniek als lichtgebruik. Bauer is bovendien de Nederlandse oriëntalist bij uitstek. Ook zwervers en donkere steegjes leverde in zijn werk mooie taferelen op.
 
Hij heeft altijd een eigen visie op de werkelijkheid gehad, maar baseerde zijn werk op zijn schetsen en op foto’s die hij onderweg kocht. Al bleef hij er altijd een eigen draai aan geven. Al tijdens zijn leven was Bauer een beroemd kunstenaar. Hij heeft dan ook meerdere onderscheidingen en prijzen in ontvangst mogen nemen. Zo won hij meerdere prijzen aan de Haagsche Academie en is Bauer benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Nu de aandacht voor het oriëntalisme groeit, ontstaat er ook steeds meer belangstelling voor het werk van Bauer.
 
Bron: nl.wikipedia.org

mariusbauer.nl

Heidegger verstehen

Martina bracht gisteren uit Duitsland een DVD over Heidegger mee…
Heidegger verstehenHeidegger »Das ist Philosophie. Ich verstehe kein Wort. Aber das ist Philosophie«, meinte schon C.F. von Weizsäcker. Hier erklären bedeutende Heidegger-Kenner, was es mit seinem weitläufigen, oft unzugänglich wirkenden Werk auf sich hat. In 11 Beiträgen erläutern sie die Bedeutung und Originalität des Begründers der Fundamentalontologie: von seiner revolutionären Frage nach dem Sein bis zur Frankfurter Schule. Dabei wird auch Heideggers Verstrickung in den Faschismus nicht ausgespart. Dokumentationen, Interviews, Gespräche, Vorträge und Aufnahmen mit: Peter Sloterdijk, Karl Rahner, Hans-Georg Gadamer, Victor Farias, Alexander Schwan, Eugen Fink, Günther Anders, André Glucksmann, u.a. Die DVD enthält die einzigen Originalaufnahmen mit Martin Heidegger, u.a. 1964 im Gespräch mit dem buddhistischen Mönch Bhikku Maha Mani.
 
Bron: jokers.de
Martin Heidegger over taal, het Zijn,
Karl Marx en religie

Heidegger verstehen [ jokers.de ]

Nur ein Gott kann uns retten

gelezen: het Spiegel interview met Martin Heidegger uit 1966

In 1966 vond er een beroemd geworden interview plaats met de toen 77-jarige Martin Heidegger. De filosoof werd vooral ondervraagd over zijn omstreden nazi-verleden, maar ook over zijn visie op de rol van de techniek en de toekomst van de westerse wereld. Heideggers antwoord: “Nur ein Gott kann uns retten” Pas na zijn dood in 1976 mocht Der Spiegel het publiceren.

Der Spiegel
Het interview met Martin Heidegger
verscheen op 31 mei 1976 in Der Spiegel

Der Spiegel #23 uit 1976 is te bestellen bij spodats.de en kost € 12.

download het interview als PDF [ engelse vertaling ]