Maandelijks archief: december 2014

droomwereld

vandaag gezien: Spellbound (1945)

Eindelijk zag ik Spellbound, mijn zestiende film van Hitchcock. De film wordt geroemd om de sequence van surrealistische droombeelden geïnspireerd door schilderijen van Salvador Dali. Dertien jaar later zou Hitchcock in Vertigo een soortgelijke psychologische animatie herhalen. Bijna net zo dromerig vond ik de matte painting in de buitenopnamen.

Spellbound
matte uit Spellbound

Eerst zien we Gregory Peck en Ingrid Bergman door een pastorale idylle flaneren en later skiën ze samen door een Alpine sneeuwwereld. Beide landschappen zijn realisme over the top. Nep dus. Onderstaande matte paintings vond ik op nzpetesmatteshot.blogspot.nl.

Spellbound
matte uit Spellbound

Spellbound is ook zeer de moeite waard door de filmmuziek van Miklós Rózsa die er een oscar aan overhield. Hij zette met deze score een standaard neer.

Spellbound [ imdb.com ]

groeten uit Dresden

Het geheim van Dresden – van Rembrandt tot Canaletto
Groninger Museum, 13 december 2014 t/m 25 mei 2015

het geheim van DresdenNaast de Alte Pinakthek in München, de Staatliche Kunsthalle in Karlsruhe en Schloss Wilhelmshöhe in Kassel herbergt de Gemäldegalerie Alte Meister in Dresden een van de voornaamste collecties oude meesters van Duitsland. Voorgenoemde musea ontstonden uit de collecties van de koning van Beieren, de groothertog van Baden, de landgraaf van Hessen-Kassel en de koning van Saksen. De basis van deze collecties werd gelegd in de achttiende eeuw. Nu de Gemäldegalerie Alte Meister in Dresden verbouwd wordt, is een deel van de collectie, waaronder schilderijen van Rembrandt, Titiaan en Canaletto, te zien in het Groninger Museum.

Een van de schilderijen die in Groningen te zien zijn, is het onderstaande stadsgezicht van Bernardo Bellotto (1720-80), de neef van de beroemde Italiaanse veduteschilder Canaletto. Hun schilderijen treffen mij altijd weer door hun helderheid en objectiviteit. Canaletto en Bellotto maakten bij hun stadsgezichten gebruik van een optisch instrument waarmee een projectie op papier kon worden overgebracht. Daardoor zien hun stadsgezichten er zo natuurgetrouw uit. Soms lijken het geretoucheerde foto’s. Het stadsgezicht van Dresden uit 1765 met de ruïnes van de Kreuzkirche kende ik nog niet. Het restant van de toren steekt als een gigantische rotte kies boven het puin uit.

Bellotto
Bernardo Bellotto 1765
de ruïnes van de Kreuzkirche in Dresden

Door dit schilderij realiseerde ik mij dat Dresden tijdens de Zevenjarige Oorlog (1756-1763) ook al zwaar geleden heeft onder bombardementen. De Frauenkirche die in 1945 verwoest werd (en inmiddels herbouwd is) kreeg tijdens deze oorlog ook al op zijn flikker. De Pruisische kanonnen van Frederik II vuurden meer dan honderd kogels af, maar de kerk bleef ongedeerd. Ongelukkiger liep het dus af met de Kreuzkirche en Bellotto legde de verwoesting voor het nageslacht vast.

Bellotto
de ruïnes van de Kreuzkirche (detail)
Het restant van de Kreuzkirche steekt als een gigantische rotte kies boven het puin uit
Bellotto
de ruïnes van de Kreuzkirche in 1765

Het bombardement der bombardementen uit de Tweede Wereldoorlog vond plaats op 13 februari 1945. Aanvankelijk hield de koepel van de Dresdener Frauenkirche het nog even, maar twee dagen later stortte deze alsnog in. Vlak daarna werd onderstaande foto genomen van de ruïnes, 180 jaar na het schilderij van Bellotto.

Frauenkirche
de ruïnes van de Frauenkirche in 1945

Het geheim van Dresden [ groningermuseum.nl ]