liefde tussen twee archiefmuizen

gisterenavond gezien: Possession (2002) op Net 5

Possession is de zoveelste film van twee mensen die iets uit het verleden op het spoor komen, dit gaan onderzoeken, vervolgens nog meer op het spoor komen, het verder gaan uitrafelen en daardoor steeds meer ergens in verwikkeld raken. Maar ditmaal geen kerkgeheimen en gangsterbenden, maar wel een zoektocht van twee literatuuronderzoekers naar een verborgen liefde die langzaam maar zeker ook naar henzelf gaat verwijzen.

PossessionIn april zag ik de verfilming van Sarah Water’s bestseller Fingersmith, een typisch Engels kostuumdrama met subliem acteerwerk. A.S.Byatt’s boek Possession heeft een parallel met Fingersmith: het speelt zich ook (gedeeltelijk) af in de Victoriaanse tijd en gaat (gedeeltelijk) over een schrijfster met een lesbische verhouding . Ook in Engeland zijn vrouwenstudies onder schrijfsters razend populair en worden feministen avant la lettre uit het verleden in kaart gebracht. Vaak blijken deze er dan een lesbische verhouding op na gehouden te hebben dat voor veel onderzoeksters geldt als het ultieme bewijs voor hun vrouw-zijn.

Possession speelt zich hoofdzakelijk in deze tijd af. Een Amerikaanse onderzoeker ontdekt een brief van de Victoriaanse dichter Randolph Henry Ash gericht aan de dichteres Christabel LaMotte. Hij raakt in contact met de biograaf van deze Christabel LaMotte, de jonge professor Maud Bailey. Samen ontrafelen ze het verleden en komen tot de ontdekking dat beiden in 1859 een geheime verhouding hebben gehad. Intussen bloeit er tussen de twee onderzoekers ook iets op.

possession
Gwyneth Paltrow als Maud Bailey

De film is soms een beetje teveel in Hollywoodstijl neergezet en ik vind Aaron Eckhart slecht gecast als de literatuuronderzoeker Roland Michell. Ik zou hem eerder verwachten in de jungle met ontbloot bovenlijf, vechtend tegen krokodillen, maar niet tussen de archiefkasten. Gwyneth Paltrow speelt een mooie rol als ijskoningin die langzaam ontdooit. Het verhaal speelt zich af in heden en verleden en regisseur Neil LaBute heeft dat vaak mooi door elkaar gevlochten.

A.S. Byatt’s Possession, winner of the 1990 Booker Prize, was made to be a movie. Some might argue that it had too much literary baggage – academic office humor and discourse on everything from feminist scholarship to ancient French mythology, not to mention whole chapters of original epic poems. But the heart of “Possession” couldn’t be simpler. The story’s about parallel love stories – two (fictional) Victorian poets and a pair of modern-day academics who study them. The venerable Randolph Henry Ash once carried on a secret affair with Christabel LaMotte, who is celebrated by Women’s Studies types as a proto-feminist and lesbian. They wrote elaborate allusions to each other in their poetry, and the world never suspected. The movie, however, doesn’t need to approach these subtleties. Just say something to the effect of “The married poet laureate and a lesbian?!” and audiences get the gist. It’s a literary mystery, an English thesis with the heart of a bodice-ripper.
 
Bron: flakmag.com

possession-movie.com