post-koloniaal

magische schilderijen van Carla Kranendonk

Frans Post was een van de eerste Europeanen die de Nieuwe Wereld vastlegde. Tussen 1636 en 1644 tekende en schilderde hij in Nederlands-Brazilië (Pernambuco) en probeerde objectief vast te leggen wat hij daar allemaal zag. Toch had hij een onvermijdelijk ‘blanke’ visie. Hij bleef niet alleen een Europese schilder; in de eerste plaats was hij een Hollandse schilder uit de zeventiende eeuw die met topografische precisie zijn werk deed.

Vierhonderd jaar later is Europa een kruispunt van culturen geworden en lijkt het Avondland in een identiteitscrisis. Sinds Picasso in 1907 zijn demoiselles d’ Avignon schilderde, is de blanke kunstenaar gewend aan multi-culturele cut ‘n paste, aan deconstructie en reconstructie, aan vrije verbeelding en vrije interpretatie. De schilderijen van Carla van Kranendonk staan op het eerste gezicht helemaal in de etnische Afro-amerikaanse traditie. Maar ze leunen daarbij ook op het (Europese!) structuralisme en de relativering en herinterpretatie van de blanke Westerse cultuur door de bril van niet-Westerse culturen.

Kranendonk
uit de serie Black Heroes, 2007
zonder titel, 145 x 150 cm
Galerie 25 Limited Amsterdam
De schilderijen van Carla Kranendonk laten zich lezen als verhalen. Verhalen van zwarte Afrikanen, nakomelingen van de slaven in Amerika of Caribisch gebied, die dromen van een terugkeer naar een welvarend, economisch sterk Afrika. Die reizen met een koffer vol persoonlijke herinneringen, op mooie schoenen die symbool staan voor vrijheid en zelfstandigheid. Op de doeken van Carla Kranendonk komen behalve koffers, ook veel schoenen voor: fraai versierde slippers, stevige stappers of hoge hakken. Van vrouwen die op straat zitten temidden van hun voor Afrika zo typerende koopwaar: palmolie, maggiblokjes, colanoten en blikjes instant melk.
 
Deze portretten van zwarte vrouwen en mannen, Kranendonks helden, zijn een vervolg op een portret dat de kunstenares in 2004 maakte van haar Surinaamse schoonmoeder. Een monumentaal portret dat beschouwd kan worden als een hommage aan dé zwarte vrouw. Carla Kranendonk reist geregeld naar haar familie in Suriname en Senegal en komt dan terug met genoeg inspiratie voor nieuwe beelden vol symbolen en betekenissen.
 
Bron: galeries.nl

carlakranendonk.nl