in het Van Gogh Museum, 15 februari 2008 tot 18 mei 2008
In de symbolistische schilderkunst was Shakespeare’s personage Ophelia enorm populair. Of beter gezegd, het moment suprême van haar verdrinking in ondiep water was een geliefd onderwerp om uit te beelden. Op de tentoonstelling Schilders van de Ziel over het symbolisme in Frankrijk, die we onlangs bezochten, konden we dus niet om haar heen. Maar we komen haar de laatste tijd vaker tegen. Zo vaak dat het opvallend is geworden.
En vanmorgen gebeurde het dus weer: ditmaal was het weer haar allerbekendste afbeelding, die van John Everett Millais. Wat blijkt nu? Ophelia’s ‘icoon’ hangt de komende drie maanden in Amsterdam, om precies te zijn in het Van Gogh Museum. Ik voel me uitgenodigd door haar.
Bron: vangoghmuseum.nl
Me, Ophelia
Tegelijk met de tentoonstelling wordt er een kleine presentatie ingericht met foto’s van onder anderen Rineke Dijkstra, Hellen van Meene en Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin. In deze hedendaagse fotografie, die opmerkelijke parallellen vertoont met het oeuvre van Millais, klinkt nog steeds de invloed door van onder meer de fameuze Ophelia.
op de presentatie Me, Ophelia
Ophelia is een personage uit het toneelstuk The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark van Shakepeare. Ze is de dochter van Polonius en dus de zuster van Laërtes. Wanneer Hamlet Polonius doodsteekt, begint haar gekte vorm te krijgen. Ze kan het verdiet niet aan en drijft de bewoners van Elsinore tot wanhoop met onbegrijpelijke liedjes. Later verdrinkt ze onder mysterieuze omstandigheden in een ondiepe beek. Als Laërtes uit Frankrijk terugkeert en de dood van zijn vader en zuster verneemt, kan hij weinig anders doen dan Hamlet uitdagen tot een duel. (Bron: nl.wikipedia.org)
stevengraber.com