some kind of film

gezien op DVD: Touch of Evil (1958) van Orson Welles

Touch of Evil DVDTouch of Evil is een van de laatste film noirs uit de klassieke periode (jaren ’40 en ’50). Alle stijlelementen zijn ruimschoots aanwezig en worden van binnenuit opnieuw tot uitdrukking gebracht. De beginscene bijvoorbeeld is een meesterstukje in cameratechniek. In één lange shot van ongeveer drie minuten wordt met gevarieerde camerazwenkingen (handheld, tilt en dollyshot) een auto gevolgd die uit een parkeergarage komt gereden. Aan het begin van deze shot hebben we gezien hoe een man in de kofferbak van die auto een bom heeft gelegd. We zien kort daarop een man en een vrouw instappen, de camera gaat omhoog en begint de auto te volgen tijdens zijn rit door een Mexicaans grensstadje op weg naar de douanepost. Halverwege de rit zien we tussen het uitgaande publiek op straat de twee hoofdrolspelers van de film passeren. Ze worden ingehaald door de auto maar even later komen ze toch weer naast de auto die bij de douane staat te wachten. Al die tijd is er snijdende spanning, wanneer zal de bom ontploffen? De camera blijft tot aan het fatale moment in real time volgen als een onzichtbaar oog, zoals het hoort.

bekijk de opening shot

Orson Welles snapte hoe film noir werkt. In 1949 had hij de derde man gespeeld in de gelijknamige film en wist hij al hoe onmisbaar een slecht karakter is voor het cynische universum van de film noir. In Touch of Evil speelt hij met verve de corrupte agent Hank Quinlan. Hoofdrolspeler Charlton Heston (Ben Hur met schoensmeer en opgeplakt Mexicaans snorretje ) verbleekt erbij. Aan Marlene Dietrich die een kleine rol speelt als rauwe en cynische madam Tanya wordt tenslotte het laatste woord gegeven: “He (Hank Quinlan) was some kind of a man… What does it matter what you say about people?” Film noir zoals film noir bedoeld is. Iedereen die een te pastelkleurig beeld van de jaren ’50 heeft, zou deze film eens moeten gaan zien.

He was some kind of a man… What does it matter
what you say about people?”

Marlene Dietrich als Tanya

still uit Touch of Evil
still uit Touch of Evil

Productiemaatschappij Universal maakte het Welles niet gemakkelijk. Toen de film gemonteerd was, vond Universal dat het allemaal anders moest. Er werden nieuwe scenes gefilmd en de complete film werd opnieuw gemonteerd. Welles schreef een memo van 58 pagina’s met instructies hoe hij de film wilde hebben, maar pas na zijn dood werden zijn richtlijnen (in 1998) opgevolgd. Deze versie is nu als DVD uitgebracht. De versie van Universal werd een flop en raakte in de vergetelheid. Maar nu heeft Touch of Evil dankzij de memo van Orson Welles de status die zij verdient. In de film noir top 10 staat de film op een zesde plaats.

film noir top 10

01. 8.7 Sunset Blvd. (1950)
02. 8.6 Double Indemnity (1944)
03. 8.5 M (1931)
04. 8.5 The Third Man (1949)
05. 8.4 The Maltese Falcon (1941)
06. 8.4 Touch of Evil (1958)
07. 8.3 Strangers on a Train (1951)
08. 8.3 Notorious (1946)
09. 8.3 The Big Sleep (1946)
10. 8.2 The Ox-Bow Incident (1943)

Bron: Top Rated Film-Noir Titles

Touch of evil [ en.wikipedia.org ]