Het werk van Mark Ryden roept bij mij herinneringen op aan de psychedelische airbrush kitsch van Alan Aldridge. Deze Engelse illustrator werd in de jaren zestig beroemd door zijn werk voor o.a. The Beatles en The Rolling Stones. Ook Ryden werkt voor beroemdheden. Zijn mierenzoet palet, pluche stofuitdrukking en popperige portretten staan in schril contrast met een kil cynisme, zoals dat bij veel hedendaagse kunstenaars van de westcoast voorkomt.
Ryden strooit royaal en willekeurig met alchemistische symbolen, speelgoed en voorwereldlijke reptielen zodat je tenslotte het gevoel overhoudt dat alles maya is, één grote zinsbegoocheling: rijk aan vorm en kleur maar inhoudelijk zo leeg (of vol) als een prullenmand.
Upon first glance Ryden’s work seems to mirror the Surrealists„ fascination with the subconscious and collective memories. However, Ryden transcends the initial Surrealists„ strategies by consciously choosing subject matter loaded with cultural connotation. His dewy vixens, cuddly plush pets, alchemical symbols, religious emblems, primordial landscapes and slabs of meat challenge his audience not necessarily with their own oddity but with the introduction of their soothing cultural familiarity into unsettling circumstances.
Bron: markryden.com
Een adept van Ryden is Ana Bagayan eveneens afkomstig uit Californië.
nummer 15, 2002