Het tweede blok van het Square Eyes Festival begon met een half uur durende performance van media artist Max Hattler uit Londen. Het werd een zware aanslag op mijn perceptie. In een moordend tempo kreeg het publiek honderdduizenden beelden over zich heen. Waar ging deze voortijlende stroom beelden over? The medium is the message? Of was het ‘the massage’ van miljarden synapsspleten? Niets meer om je aan vast te klampen, een genadeloze beeldenstroom waar je aan was overgeleverd alsof je in een achtbaan zat. Het ging de interpretatie voorbij en leverde enkel nog perceptie op die na verloop van tijd zijn drogerende werking kreeg. Hier en daar werden wat plaatjes van hersenen, dendrieten en axons door de beeldenbrei gestrooid, als medische bijsluiter. Wilde ik mij hieraan overgeven?
still uit Couple in the garden (2007)
Volgende graag! Dat was een video van de Franse media artist Antoine Catala (1975) met de titel Couple in the garden. Ook hier voortdurende verandering, maar in deze video werd wéll een houvast geboden. In de kleurige pixeldiarree zagen we telkens twee figuren opdoemen, druipend als lavalampen. Door het in- en uitzoomen gaf de data moshing techniek een heel ruimtelijk effect. Fascinerend.
Bron: tonywightgallery.com