Großes Licht durchbricht die Schatten van Trijnie van der Wal (Lemmer, 1941)
Hedendaagse kunst is polyinterpretabel. Ieder is vrij om zijn eigen interpretatie te vormen. Een mooi streven. Maar de kunstenaar geeft ons natuurlijk wél de “voorzet”. De beschouwer mag ‘m (de interpretatie) er vervolgens in knallen (of koppen). De “voorzet” van Trijnie van der Wal met haar kunstwerk Großes Licht durchbricht die Schatten is typisch postmodern. De enorme collage is een scan van honderden beeldjes, sacraal en profaan, die geassocieerd worden met “religie” (als containerbegrip) omdat ze in de vorm van een Russisch-Orthodox Kruis geperst zijn.
De titel van het werk (Großes Licht durchbricht die Schatten) duwt mij in een richting. Door de ontelbare beeldjes en verhalende beelden breekt het Grote Licht door. Een zinspeling op de vigerende (en luie) gedachte dat alle religies naar hetzelfde doel zouden wijzen.
Van der Wal besluit deze internationale verzamelwoede samen te brengen. Ze vult haar eigen foto’s aan met reisfoto’s van anderen, afbeeldingen van Google, Marktplaats en natuurbeelden van de televisie.
Ze schept er een duizelingwekkende miniatuurwereld mee bekroond door het vrijheidsbeeld op de Gellértheuvel in Boedapest. De vorm van een Russisch-Orthodox kruis versterkt de iconische uitstraling.
Toelichting van het Fries Museum bij “Großes Licht durchbricht die Schatten”