Philokalia [ 14 ]

opnieuw gelezen: De weg van een pelgrim

de weg van een pelgrimNa bijna twintig jaar las ik afgelopen week weer het verhaal van een Russische pelgrim. Het is een klein en eenvoudig boekje dat ergens tussen 1853 en 1863 geschreven moet zijn. Het manuscript werd jarenlang in een klooster bewaard voordat het in 1884 in Kazan gepubliceerd werd. Buiten Rusland bleef het onbekend. Pas in 1930 verscheen een Engelse vertaling. Na de oorlog kwam er ook een Nederlandse vertaling.

De anonieme pelgrim verhaalt over zijn belevenissen op zijn pelgrimstocht door Siberiëmaar vooral over de kracht van het Jezusgebed (“Heer Jezus Christus, Zoon van God, ontferm U over mij, zondaar”) Het enige dat de pelgrim in zijn ransel met zich meedraagt zijn een Bijbel en een exemplaar van de Philokalia.

Repin
Ilya Repin twee pelgrims
Heer Jezus Christus
Zoon van God
ontferm U over ons!

De Philokalia is een verzameling geestelijke geschriften die tussen de vierde en veertiende eeuw (in het Grieks) geschreven zijn en in de achttiende eeuw door de heilige Nikodimos van de berg Athos gebundeld zijn. Nikodimos‘ tijdgenoot, de Russische monnik Paisius Velichkovsky maakte een vertaling in het Kerkslavisch onder de naam ДОБРОТОЛЮБИЕ. In de negentiende eeuw verschenen Russische vertalingen van Ignatius Brianchaninov (1857) en Theophan de kluizenaar (1877). Deze zorgden voor een opleving van het hesychasme in het tsaristische Rusland. Het boekje De weg van een pelgrim maakt deze opleving heel concreet en persoonlijk.

The two levels of The Way of a Pilgrim, the prayer method and the life of the wandering hermit, give readers of either disposition entry to fresh approaches to prayer and to eremitism. The authenticity of the homeless wanderer is well sustained by his simplicity of belief and practice. Whether the reader is prompted to incorporate the Philokalia into a short list of religious classics or to count the narrative as a heartfelt testimony of the eremeticall life, The Way of a Pilgrim has universal appeal. The work complements and extends the traditions of spiritual simplicity while confirming the simplicity and insightfulness of the hermit life.
 
Bron: hermitary.com

het innerlijk gebed in de Philokalia
1. Nicephorus: Over de waakzaamheid van het hart
2. Gregorius van de Sinaï: over gedachten, hartstochten en deugden
3. Simeon de Nieuwe Theoloog: over de drie vormen van gebed
4. Simeon de Nieuwe Theoloog: over het geloof
5. Calistus en Ignatius: aanwijzingen voor hesychasten

Three Stages In the Practice of the Jesus Prayer | meer Philokalia