de natuur als theater

de overweldigende natuur van de Hudson River School
en de Franse natuurfotograaf Alexandre Deschaumes

De Australische kunstcriticus Robert Hughes heeft de natuur wel eens het grote project in de kunst van de negentiende eeuw genoemd. In Europa denken we daarbij vooral aan Caspar David Friedrich en de romantische landschapsschilderkunst of aan Claude Monet en de impressionistische schilderkunst. Maar de Amerikanen denken in de eerste plaats aan de Hudson River School. Deze school wortelt historisch in de romantiek en filosofisch in het pantheïsme. Het pantheïsme dat we in de landschappen van Friedrich aantreffen, wordt door de schilders van de Hudson River School in een typisch Amerikaanse drang naar het spectaculaire ver over de top getild.

Thomas Cole
Thomas Cole ca. 1828
Expulsion – Moon and Firelight

Thomas Cole (1801-1848) wordt beschouwd als de vader van de Hudson River School. Zijn werk is soms schaamteloos kitscherig. En dat geldt ook voor een van zijn navolgers Albert Bierstadt. Het lijkt alsof ze willen zeggen dat het onderscheid tussen kunst en kitsch er niet meer toe doet als je door de natuur overweldigd wordt. De volgelingen van Thomas Cole benadrukten deze ervaring door kolossale doeken te schilderen. Het werden een soort kermisattracties. Zo maakte het spectaculaire doek Niagara Falls (1857) van Frederic Edwin Church een succesvolle tournee langs Amerikaanse en Europese steden.

Niagara Falls
Frederick Edwin Church 1857
Niagara Falls
The Niagara Falls became wildly popular, both in the United States and in Europe, and has, over time, become a uniquely “American“ image. When completed in 1857, Church exhibited this work at a one-painting show at the New York commercial art gallery of Williams, Stevens, and Williams. Within two weeks of the exhibition’s opening, more than 100,000 visitors had paid twenty-five cents each to view Church’s masterwork. The art-loving public was clearly fascinated and enchanted by this image. Many used opera glasses to discern the minute details that were only visible upon close inspection. Church, ever the businessman, generated additional revenue through the sale of chromolithographs of the painting. After a successful exhibit in New York, Church then toured Niagara to various cites on the east coast, and eventually even took the image to London and Paris. In all, Niagara made Church both a wealthy man and amongst the most famous of American painters.
 
Bron: smarthistory.khanacademy.org
Albert Bierstadt
Albert Bierstadt 1868
Among the Sierra Nevada Mountains

De Franse natuurfotograaf Alexander Deschaumes zou je kunnen zien als een erfgenaam van de Hudson River School. Hij heeft een duidelijke voorkeur voor Nacht und Nebel. Door dramatische belichting en nevels blijft het landschap voor een deel verborgen. Dat verhoogt de mystieke sfeer. Je zou het gothic landscapes kunnen noemen.

Alexander Deschaumes
website van Alexandre Deschaumes

alexandredeschaumes.com