kijken en bekeken worden

gezien op DVD: Rear Window (1954)

Rear Window Poster (1954)Rear window is waarschijnlijk de moeder aller gluurfilms. En omdat in principe iedere filmkijker een voyeur is, is rear window zelf ook weer een reflectie op het (film)kijken zélf. Hitchcock heeft het op de spits gedreven door alles consequent te filmen vanuit het perspectief van de hoofdrolspeler. James Stewart speelt de avontuurlijke fotojournalist Jefferies die zich nu met een gebroken been al zes weken stierlijk zit te vervelen ‘driehoogachter’. Net zoals in Dial M for Murder speelt de film zich bijna uitsluitend in één vertrek af en daardoor worden we zelf steeds meer verplaatst in de aan zijn rolstoel gekluisterde Jefferies. De camera reikt niet verder dan zijn blik, maar ontsluit toch een complete wereld. De binnenplaats van het woonblok waar zijn achterraam op uitziet, is de wereld van achterkanten, de wereld van onbewaakte privélevens. Ik moest denken aan Una Giornata Particulare die zich ook helemaal afspeelt rond een patio. Ettore Scola kende zijn klassiekers en maakte er zelf ook weer een klassieker van.

James Stewart en Grace Kelly
James Stewart en Grace Kelly
Het is ( … ) een typisch thrillergegeven, natuurlijk: wanneer iemand je bekijkt zonder dat jij hem kunt zien, wie weet wat voor bedoelingen heeft zo„n persoon dan? In het geval van Rear Window wordt dat gegeven tot in het extreme doorgevoerd, zodat Hitchcock een subtiel spelletje kan spelen met het publiek. Wat Stewart aan de andere kant van het binnenpleintje ziet gebeuren (of dénkt te zien gebeuren), is immers weinig meer of minder dan zijn eigen privé-thrillertje. Jeff geniet van zijn betrokkenheid bij een mysterie – hij zit zich al meer dan een maand rot te vervelen, en nu maakt hij op een relatief veilige, passieve manier deel uit van een raadsel. Hij heeft geen slechte bedoelingen, maar hij blijft wel een voyeur, en Hitchcock bestraft hem dan ook met een tweede gebroken been. Maar ondertussen is er ook nog eens het publiek dat naar Stewart zit te kijken. Wij zijn óók voyeurs, die naar Rear Window kijken met dezelfde fascinatie die het hoofdpersonage voelt over de moord bij de buren. Wij zijn even sensatiebelust als hij, en op die manier functioneert Rear Window als een kritiek op z„n eigen publiek.
 
Bron: digg.be

Rear Window [ en.wikipedia.org ]