Adrian Frutiger (1928-2015)
Twee weken geleden overleed de wereldberoemde Zwitserse typograaf Adriaan Frutiger. Hij heeft zo’n veertig verschillende lettertypen op zijn naam staan, maar is vooral bekend om de Univers (1957), Avenir (1988) en het font dat zijn naam draagt, de Frutiger (1976).
bij het heengaan van Adrian Frutiger
Adrian Frutiger ontwierp de Frutiger in opdracht van Charles de Gaulle Airport dat hem in 1970 vroeg een lettertype te ontwikkelen voor de bewegwijzering. Oorspronkelijk was het bekend onder de naam Roissy. Door zijn uitstekende leesbaarheid wordt de Frutiger overal ter wereld gebruikt voor de bewegwijzering van vliegvelden. In Nederland wordt de Frutiger gebruikt door Schiphol en de NS.
Adrian Frutiger was required to design a way-finding signage alphabet and in such way that is both legible from afar and from any angle.
Frutiger first decided to adapt
Univers typeface but then relinquished the idea considering a little outdated. He took a different approach to the matter and altered the
Univers typeface and fused it with organic influences of the
Eric Gill’s
Gill Sans typeface. The resultant typeface was originally titled,
Roissy, though it was named after
Frutiger in 1976, when it was released for public use.
Bron:
famousgraphicdesigners.org
Er is Fingerspitzengefühl (en verstand van vormkenmerken) nodig om de Frutiger (boven) van de Univers (onder) van elkaar te onderscheiden. Of je moet gewoon de leesbaarheid vergelijken. De Frutiger is van afstand net iets beter leesbaar dan de Univers.
… en de
Helvetica(1957) en
Gill Sans (1926) dan? Ze lijken inderdaad allemaal op elkaar. Overigens was
Max Miedinger, de ontwerper van de Helvetica ook een Zwitser. Stamvader van al deze zeer goed leesbare fonts is de
Akzidenz Grotesk uit 1896.
Adrian Frutiger [ famousgraphicdesigners.org ]
Adrian Frutiger Dies at 87; His Type Designs Show You the Way [ nytimes.com ]