de vrouw achter het raam

zondag gezien: The woman in the window (1944) van Fritz Lang

Joan BennettIn deze film noir van Fritz Lang liggen de wensdroom en de nachtmerrie van de man van middelbare leeftijd dichtbij elkaar. Nadat een professor psychologie voor het betreden van een herensociëteit geraakt is door een betoverend vrouwenportret in de etalage, heeft hij met zijn vrienden een gesprek over het klimmen der jaren en het verlangen naar avontuur. Wanneer hij weer alleen is, leest hij uit het Hooglied, nog steeds betoverd door het portret. Als hij dat andere boek van koning Salomo had opengeslagen, was hij een gewaarschuwd man geweest: “Want de lippen der vreemde vrouw druppen honigzeem, en haar gehemelte is gladder dan olie. Maar het laatste van haar is bitter als alsem, scherp als een tweesnijdend zwaard. Haar voeten dalen naar den dood, haar treden houden de hel vast.” Maar dan hadden we ook geen film noir gehad. The woman in the window heeft een uitstekend scenario met mooie rollen van Edward G. Robinson en Joan Bennett.

The woman in the window
The woman in the window
The Woman in the Window can be seen as a profound and cynical attack upon its own generic underpinnings. The film’s thematic drift constitutes a clever expose of the type of subjective thriller which was so successfully pioneered by Lang and Hitchcock. Such films always involve a normal protagonist being cast adrift in a chaotic world of danger and evil. The dream structure and fate them of The Woman in the Window serve as a penetrating analysis of that generic format. The psychological function which Wanley‘s dream performs is symbolic of mass functions that that all subjective thrillers perform. When the film is revealed as Wanley‘s nightmare, the viewer realizes that fate was really just a contrived manifestation of the protagonists’ neurotic fears. One can no longer accept such fate as valid once the psychological function is understood. Wanley simply dreamed up the whole thing to justify his conservative fear of freedom. He responds to the dream as proof of his fears when it is really just a contrived manifestation of them.
 
Bron: noiroftheweek.com