onsterfelijke muziek

geluisterd naar de Патетическая van Tsjaikovski

Vlot van de MedusaMijn eerste kennismaking met de Zesde Symfonie van Tsjaikovski was nog op vinyl. Op de LP-hoes stond het Vlot van de Medusa afgebeeld, het beroemde schilderij van Théodore Géricault. Dat beloofde wat! Zou de muziek net zo dramatisch en over the top zijn? Zeker, het orkest overweldigt, verzwelgt en scheurt ons aan stukken. Maar er zijn ook heel stille, verfijnde, liefelijke en soms mierenzoete passages. Tsjaikovski heeft alle registers opengetrokken en laat het hele scala aan emoties voorbijtrekken. Je kunt je er tegen verzetten en het als bombastisch geweld aan de kant zetten of je kunt je er door laten meevoeren. De reacties van het publiek waren na de première in oktober 1893 aan de lauwe kant. De overgevoelige componist die pas op 47-jarige leeftijd zijn verlegenheid eindelijk had overwonnen en voor het eerst als dirigent publiekelijk had opgetreden, overleefde de première tien dagen. Het werk waarin hij alles had gestopt dat hij wilde zeggen, is zijn zwanenzang geworden.

uitvoering door het Seoul Philharmonic Orchestra o.l.v. Chung Myung-Whun
The general plan of Tchaikovsky’s symphonies include a very ‘pessimistic’ first movement, a sad, peaceful second, and allegro movement (often in dance form) and a fourth movement full of vigor. His 6th symphony, the Pathetique, however, is an exception. The themes are broad, decorative, and striking, and the orchestration is rich – but without any attempt at spectacular effects. The last movement is slow and mournful, and recent research reveals the reason.
 
Bron: library.thinkquest.org

Tchaikovsky’s 6th Symphony: The End of a Musical Life