De heuvels van Montefeltro waarin Urbino ligt, vormden in de Renaissance een scharnier tussen Toscane, Umbrië, Marche en Romagna. Urbino is het geboortestadje van Raffaelo en Bramante. In de tentoonstelling La Città Ideale die tot vorige week in het Palazzo Ducale te zien was, stond het beroemde schilderij La Città Ideale centraal. Het wordt gedateerd ergens tussen 1480 en 1490 en de schilder is tot op de dag van vandaag anoniem gebleven. Omdat het permanent in de Galleria Nazionale delle Marche in Urbino hangt, is het een van de iconen van het stadje dat zichzelf graag ziet als het centrum van de “Rinascimento Matematico”. Deze term werd door de Franse kunsthistoricus André Chastel geïntroduceerd.
Naast het schilderij waren er op deze tentoonstelling ongeveer 80 schilderijen, beelden, tekeningen, medailles, manuscripten, en houten modellen te zien. Architecten die we nu als de uitvinders beschouwen van de “architectonische taal” van de Renaissance kwamen ook aan bod: Leon Battista Alberti, Luciano Laurana en Francesco di Giorgio Martini. Ook het beroemde schilderijtje De geseling van Christus van Piero della Francesca dat ook permanent in Urbino te zien is, ontbrak niet. Daarnaast hing er werk van Domenico Veneziano, Sassetta, Francesco di Giorgio, Luca Signorelli, Jacopo de Barbari, Mantegna, Perugino en natuurlijk ook van Rafaël en Bramante.