DDR maniërisme [ 2 ]

vrijdag gezien: Werner Tübke – meesterschilder tussen Oost en West
Museum de Fundatie in Zwolle, nog tot 14 mei 2017

Werner TübkeGisteren bezocht ik de tentoonstelling Werner Tübke – meesterschilder tussen Oost en West die vorig weekend opende in Museum de Fundatie. Ik arriveerde rond het middaguur en het was al behoorlijk druk. Naast deze tentoonstelling loopt de tentoonstelling Leap of Faith van de hippe kunstenaar Joseph Klibansky. De curatoren lijken bewust te hebben aangestuurd op een frontale botsing tussen twee wereldbeelden: het christelijke wereldbeeld van de zestiende eeuw en het postmoderne wereldbeeld van de eenentwintigste eeuw.

Het is ook een botsing tussen totaal verschillende kunstopvattingen. Bij Werner Tübke gaat het om een balans tussen visie en ambacht, bij Joseph Klibansky gaat het om het concept. Zijn beelden zijn industrieel vervaardigd waarbij de geliktheid en de blingbling een bewuste keuze is. Het handschrift is uitgebannen. Welkom in de steriele brave new world die onze oude menselijke wereld vervangen heeft.

Maar ik liet het postmoderne spiegelpaleis van Klibansky links liggen en concentreerde mij op de ambachtelijke en historiserende wereld van Werner Tübke. Dat hij teruggrijpt op het verleden en voor de hedendaagse kunst niet vernieuwend is, is voor mij geen reden om hem af te wijzen. Als het straks weer voorjaar wordt, dan denk ik ook niet “hé, dat kennen we toch al?”. Liever iets dat oud en diep is dan iets dat nieuw is maar oppervlakkig.

Liever iets dat “oud” en diep is
dan iets dat “nieuw” is
maar oppervlakkig.
Werner Tübke
op de tentoonstelling Werner Tübke – meesterschilder tussen Oost en West vrijdag 3 februari 2017
Werner Tübke
In de jaren vijftig schildert Tübke nog in vrij donkere en dekkende kleuren. In het tweeluik “Europa” (detail) dat hij circa 1957 schilderde, bespeur ik invloed van Diego Riviera.
Werner Tübke
Begin jaren zestig gaat Tübke lichter en transparanter schilderen en ontwikkelt hij een eigen stijl die vaak zwaar aanleunt tegen het maniërisme van de zestiende eeuw.
Werner Tübke
Tübke schilderde graag aan het strand omdat hij zich daarbij kon uitleven in het maniëristische naakt.

Werner Tübke – meesterschilder tussen Oost en West [ museumdefundatie.nl ]
DDR maniërisme [ 1 ]