100 jaar geleden [ 1 ]

13 januari 1908: Henri Farman maakt vlucht van 1 kilometer
Henri Farman 1908
Henri Farman maakt voor het eerst in Europa een rondje van een kilometer

Henri FarmanHenri Farman (1874 – 1958)
werd in Frankrijk geboren als zoon van een Engelse krantencorrespondent. Farman hield zich met schilderen bezig aan de École des Beaux Arts, maar kreeg al snel interesse voor de nieuwe mechanische uitvindingen die tegen het eind van de 19e eeuw gedaan werden. Omdat zijn familie er geld voor had, kon hij zijn ei kwijt als amateur sporter. In de jaren ’90 werd hij wielrenkampioen, en rond de eeuwwisseling ontdekte hij de motorcross, waarbij hij voor Renault meedeed in de Gordon Bennett Cup. Toen Charles Voisin aangedreven vliegtuigen ging bouwen en verkopen in 1907, was Farman een van de eerste klanten. Farman vestigde het record voor de langste vlucht tot dan toe in Europa, en in 1908 maakte hij als eerste een internationale Europese vlucht. Nadat hij zijn eigen toestel ontworpen had, op 29 mei 1908, nam hij de eerste passagier mee de lucht in. In een partnerschap met zijn twee broers bouwde hij een succesvolle en innovatieve vliegtuigbouwerij. Hun model uit 1914 werd flink gebruikt voor artillerie-observaties en verkenningsvluchten gedurende de Eerste Wereldoorlog. De Goliath van de Farman Aircraft company was het eerste lange-afstands-vliegtuig voor passagiersvluchten, die begon met reguliere vluchten tussen Parijs en Londen op 8 februari 1919.
( Bron: nl.wikipedia.org)
op de foto: Henri Farman en Charles Voisin

de pioniers (chronologie)