Eigenlijk hou ik helemaal niet van misdaadfilms maar voor film noir heb ik een groot zwak. De zwartwit-cinematografie, belichting en het tijdsbeeld zuigen me altijd weer een nieuwe noir binnen. In het public domain staan honderden films waarvan het copyright om verschillende redenen niet verlengd is en die dus legaal via het internet getoond mogen worden, zoals op het YouTube-kanaal Cult Cinema Classics. In maart keek ik naar twaalf film noirs uit de periode 1945-1955. Het zwaartepunt valt in de tweede helft van de jaren veertig omdat het genre toen op zijn hoogtepunt was en de meeste verschenen. In de komende reeks bespreek ik deze twaalf films: 1 uit 1945, 4 uit 1946, 2 uit 1949, 2 uit 1950 en 1 uit 1955. Deze keer: The Chase van Arthur Ripley. Cinematografie van Franz Planer.
The Chase begint met een straatscene in Miami vlak na de Tweede Wereldoorlog. Robert Cummings speelt oorlogsveteraan Chuck Scott die lijdt aan PTTS en een zwervend bestaan leidt. Hij is afhankelijk van medicatie om hallucinaties te onderdrukken. Door zijn kwetsbaarheid wordt hij het slachtoffer van de plaatselijke gangster Eddie Roman die hem aanneemt als chauffeur. Het toneel verplaatst zich daarna naar Havanna waar Scott met de vrouw (gespeeld door Michelle Morgan) van Eddie Roman naartoe gevlucht is. Daar worden ze gevolgd door handlangers van Roman. In Havanna neemt het verhaal een plotselinge wending. De kijker wordt meegezogen in Scotties brein. Nemen we de werkelijkheid waar of delen we in de hallucinaties van deze aan PTTS lijdende oorlogsveteraan? The Chase was in 1946 een actuele film, want Scott was een van de vele oorlogsveteranen die kort na de oorlog met hallucinaties te kampen had.