de juiste snaar

de filmscores van Bernard Herrmann (1911-1975)

Bernard Herrmann en Alfred HitchcockDe scores van Vertigo (1958) en Psycho (1960) laten het genie van de filmcomponist Bernard Herrmann horen. Een halve eeuw later klinkt zijn filmmuziek ons vertrouwd in de oren omdat ze sindsdien vaak geïmiteerd is, vooral in thrillers. Maar Herrmann was toch echt de eerste. Dat zijn scores precies het hart van de emotie raken, komt zeker ook door zijn vruchtbare samenwerking met Alfred Hitchcock. De master of suspense wist hoe hij moest doordringen tot de kern en Herrmann voelde muzikaal precies aan waar Hitchcock naartoe wilde. Aan hun samenwerking kwam in 1966 abrupt een einde nadat Hitchcock zijn score voor Torn Curtain geweigerd had.

Bernard Herrmann
Bernard Herrmann (1911-1975) werd bekend met de score voor Citizen Kane (1941). In 1955 werd hij de vaste componist van Alfred Hitchcock en schreef hij o.a. de scores voor Vertigo (1958) en Psycho (1960). Vlak voor zijn dood voltooide hij de score voor Taxi Driver (1976) Martin Scorcese droeg deze film op aan Herrmann.
d' Entre les MortsIn 1958 Alfred Hitchcock created his masterpiece, Vertigo. Based upon the novel d’ Entre les Morts (The Living and the Dead) by Pierre Boileau and Thomas Narcejac Vertigo was, itself, a modern variation of the Tristan myth upon which Richard Wagner based his opera, Tristan and Isolde. A story of love, obsession and enduring passion for a woman obscuring the fragile boundaries separating life and death, Vertigo became the perfect culmination not only of Alfred Hitchcock‘s filmic fears and vulnerability, but of Bernard Herrmann‘s, as well.
 
Bron: bernardherrmann.org
Bernard Herrmann
Vertigo is een van de beste films ooit gemaakt, ook de filmtitels van Saul Bass zijn kunst
© Universal Studios
Herrmann really understood what Hitchcock was going for he wanted to penetrate to the heart of obsession.

Martin Scorsese over de Vertigo score

Misunderstood and under appreciated by American audiences at the time of its initial release, Vertigo is considered by most critics today not only Hitchcock‘s greatest work, but one of the greatest motion pictures ever filmed. The picture and its musical scoring by Bernard Herrmann are exquisite jewels. As in his earlier examination of love transcending the vaporous curtain of mortal passage, The Ghost and Mrs. Muir, Herrmann‘s music for Vertigo is nearly exultant in its expression of mortal anguish and the redemption of love. Herrmann’s own deeply felt longing for love and acceptance is excruciatingly evident in the hauntingly lovely, poignant and exquisitely painful music rapturously caressing the film. Wagnerian it its intensity, Vertigo is at once stunning and torturous. Its searing sensitivity is startling, stripping naked the composer and his own anguished vulnerability. Vertigo is a deeply felt canvas, a sad and beautiful portrait, painted by two of the cinema’s most gifted artists.
 
Bron: bernardherrmann.org
intro van Vertigo

bernardherrmann.org | Vertigo in 1000 stills [ hitchcockwiki.com ]