Na Sunset Boulevard (1950) en Sabrina (1954) was op de Belgische zender Een afgelopen zondagmiddag The Apartment (1960) te zien. Een jaar na het succes van Some like it hot (1959) was het alweer raak voor Billy Wilder. The Apartment werd genomineerd voor tien Academy Awards en wist er vijf te verzilveren. Billy Wilder won zelf de tandem voor de beste regie en het beste draaiboek. Wat mij onmiddellijk opviel, is de parallel met de tv-serie Mad Men waarin eveneens de huwelijkse ontrouw in de corporate world van Manhattan anno 1960 breed wordt uitgemeten. Het verzekeringskantoor uit The Apartment dateert uit dezelfde tijd als het reclamebureau Sterling Cooper uit Mad Men. Om de werkvloer nog imposanter te laten lijken, bedacht art director Alexandre Trauner een optische truc en manipuleerde het perspectief. De bureaus op de voorgrond zijn groter dan de bureaus op de achtergrond en ook het personeel op de achtergrond is kleiner dan op de voorgrond. The Apartment speelt zich af in november en december 1959 en eindigt op nieuwjaarsdag 1960.
het verzekeringskantoor uit The Apartment
I work on the 19th floor – Ordinary Policy Department – Premium Accounting Division – Section W – desk number 861
C. C. Baxter in The Apartment
On November 1st, 1959, the population of New York City was 8,042,783. If you laid all these people end to end, figuring an average height of five feet six and a half inches, they would reach from Times Square to the outskirts of Karachi, Pakistan. I know facts like this because I work for an insurance company – Consolidated Life of New York. We’re one of the top five companies in the country. Our home office has 31,259 employees – which is more than the entire population of Natchez, Mississippi. I work on the 19th floor – Ordinary Policy Department – Premium Accounting Division – Section W – desk number 861. My name is C. C. Baxter – C. for Calvin, C. for Clifford, however most people call me Bud. I’ve been with Consolidated for three years and ten months and my take-home pay is $94.70 a week. The hours in our department are 8:50 to 5:20 – they’re staggered by floors, so that sixteen elevators can handle the 31,259 employees without a serious traffic jam. As for myself, I very often stay on at the office and work for an extra hour or two, especially when the weather is bad. It’s not that I’m overly ambitious, it’s just a way of killing time, until it’s all right for me to go home. You see, I have this little problem with my apartment…I live in the West Sixties, just half a block from Central Park. My rent is $85 a month. It used to be eighty until last July when Mrs. Lieberman (Frances Lax), the landlady, put in a second-hand air conditioning unit. It’s a real nice apartment – nothing fancy – but kind of cozy – just right for a bachelor. The only problem is – I can’t always get in when I want to.
Bron: voiceover aan het begin van de film
The Apartment trailer
Joanie: How about a movie? Have you seen The Apartment? Sterling: I went last week with Mona and Margaret. Joanie: I hear Shirley Maclaine is good. Sterling: Oh please, a white elevator operator? And a girl at that? I want to work at that place! Joanie: [turning on him] Oh, I bet you do. The way those men treated that poor girl, handing her around like a tray of canapes. She tried to commit suicide. Sterling: So you saw it, huh?
(uit: Mad Men, seizoen 1 – episode 10)
Volgens Hannah Arendt trok er door het denken van haar leermeester Martin Heidegger een storm. “Hij komt uit het oeroude en wat hij achterlaat, is iets volmaakts, dat zoals al het volmaakte terugvalt aan het oeroude.” Wij gingen bij de beroemde blokhut in Todtnauberg kijken of Arendt gelijk had.
In het Rijk van de Geest is alles tegenwoordige tijd en daar alleen ben je onsterfelijk. Zolang je maar niet vergeten wordt, leef je voort. Maar als je bent weggezonken in het collectieve geheugen, kun je met een lemma op wikipedia.org weer boven water komen.
Deze serie begon op 9 april 2010, precies 145 jaar na het einde van de Civil War, misschien wel het grootste trauma uit de Amerikaanse geschiedenis. Het laatste artikel verscheen op 3 juli 2013. Dat was precies 150 jaar na de Slag bij Gettysburg, het keerpunt in de oorlog.
Weinig historische figuren zijn zo vaak geschilderd als Napoleon Bonaparte. Niet alleen tijdens zijn bewind maar ook daarna bleven schilders historische gebeurtenissen vastleggen met Napoleon in het centrum van de aandacht. Geschiedvervalsing. Omdat het moest.
Met de Goethezeit wordt in Duitsland de periode 1770-1830 aangeduid. Niet alleen de filosofie, literatuur, beeldhouwkunst, architectuur en muziek kwamen in het Duitse taalgebied tot bloei maar ook de romantische landschapsschilderkunst.
Tot in de 19e eeuw was de reis naar Italië voor veel kunstenaars een verplicht nummer. Tijdens de Grand Tour werden Venetië, Florence en Rome bezocht waar de meesters bestudeerd werden. Maar het Italiaanse landschap bleek voor veel kunstenaars aantrekkelijker.
Nu de overheid zich als mecenas heeft teruggetrokken worden veel kunstenaars weer afhankelijk van rijke opdrachtgevers en verzamelaars. Net als vroeger dus, toen veel kunstenaars vaak tegen wil en dank de lakeien van de heersende klasse waren.
De Philokalia is een verzameling geestelijke geschriften die tussen de vierde en veertiende eeuw (in het Grieks) geschreven zijn en in de achttiende eeuw door de heilige Nikodimos van de berg Athos gebundeld zijn. Zijn tijdgenoot Paisius Velichkovsky maakte een vertaling in het Kerkslavisch.
In de Middeleeuwen was er eigenlijk maar één boek. Na de revolutie van de boekdrukkunst kreeg de Bijbel concurrentie van eigentijdse maar vooral ook van klassieke geschriften. De compilatie van mythen die Ovidius aan het begin van onze jaartelling in klassiek Latijn had samengesteld, werd een inspiratiebron voor ontelbare schilders.
Dante stelt zich het Inferno voor als een trechter die breed begint onder het aardoppervlak en dan toeloopt naar het ijskoude middelpunt van de aarde. Daar zetelt Lucifer. Er zijn negen kringen. Dante en Vergilius ontmoetten er steeds grotere zonden en grotere zondaars.
Chicago en New York werden eind 19e eeuw proeftuinen waar de skyscraper dankzij een stalen constructie steeds hoger kon worden. Er lagen ook twee Amerikaanse gedachten aan ten grondslag:
"Form follows function" en "The sky is the limit."
In de zomer van 2009 was in het Atomium in Brussel de tentoonstelling A la recherche du “Style Atome” te zien. Het is een swingende stijl uit de jaren vijftig die nog steeds beoefend wordt. Noem het geen retro. De atoomstijl is iets speciaals.
In 1963 begon de Franse striptekenaar Jean Giraud (1938-2012) samen met scenarist Jean-Michel Charlier (1924-1989) aan zijn levenswerk: Blueberry. Ze lieten zich daarbij inspireren door de spaghettiwestern. Het 50-jarige jubileum van zijn antiheld maakte Giraud net niet meer mee. Hij overleed in 2012.
Belgian woodcuts & Russian Luboks. Underground comics & Midcentury Modern. Genesis, Pink Floyd & Film Noir ...
These are a few of my favorite things ...