De filosoof Wittgenstein stelde dat woorden daden zijn. En rapper Eminem zingt: “Words Are Weapons“. Woorden kunnen bijna even dodelijk zijn als een vuurwapen. Zeker wanneer het over het gedrukte woorden en grote oplagen gaat. Prestigieuze columnisten, zeker in de Verenigde Staten, die door een miljoenenpubliek dagelijks gelezen worden, kennen als geen ander de macht van het woord. In de jaren vijftig waarin sweet smell of success gemaakt werd, waren woorden als ‘communist’ en ‘marihuana’ verbale projectielen waarmee columnisten anderen konden maken of breken. Deze film, een van de beste film noirs die ik ooit gezien heb, gaat over een columnist (Burt Lancaster) en zijn persagent (Toni Curtis). Sweet smell of success toont de totale morele verdorvenheid van deze twee ratten, zonder dat er fysiek geweld gebruikt wordt. Het zijn de woorden die in deze film de ware killers zijn. Het scenario zit vol snedige dialogen, die als heerlijke cynische gevatheden kunnen amuseren en imponeren: “I’d hate to take a bite outta you. You’re a cookie full of arsenic.” Maar soms dringt het gif door en bezorgt de beheerste kilheid je het afgrijzen. Het ijzersterke filmscenario werd overigens geschreven door Clifford Odets en Ernest Lehman.
Mr. Falco, let it be said at once, is a man of 40 faces, not one – none too pretty, and all deceptive. You see that grin? That’s the, eh, that’s the Charming Street Urchin face. It’s part of his helpless act: he throws himself upon your mercy.
J.J. Hunsecker: Mr. Falco, let it be said at once, is a man of 40 faces, not one – none too pretty, and all deceptive. You see that grin? That’s the, eh, that’s the Charming Street Urchin face. It’s part of his helpless act: he throws himself upon your mercy. He’s got a half-dozen faces for the ladies. But the one I like, the really cute one, is the quick, dependable chap. Nothing he won’t do for you in a pinch – so he says. Mr. Falco, whom I did not invite to sit at this table tonight, is a hungry press agent, and fully up to all the tricks of his very slimy trade. [Pulls out an unlit cigarette and faces Falco] J.J. Hunsecker: Match me, Sidney. Sidney Falco: Not right this minute, J.J.
Het deel van New York City (tussen Columbus Circle en Times Square) waar Sweet Smell of Success zich afspeelt, geeft de film in combinatie met de jazzy score van Elmer Bernstein een geweldige sfeer
The hierarchy and brutality of the animal kingdom is sometimes difficult to fully grasp as we humans are thoughtful creatures with characteristics exclusive to humanity such as empathy and pity. Conversely there is another side to man that may mirror the bestial ruthlessness of the animal kingdom. This side of man transcends beyond the animal’s savagery to a darker dimension of mercilessness. Where the hostile law of the jungle may seem harsh, it is instinctual genetic programming that’s essential for animal survival in such an environment. With humanity, the cruel and inhumane treatment of others are conscious choices made from dark recesses of the mind; often fueled by greed and malice. In Director Alexander Mackendrick’s 1957 film Sweet Smell of Success, New York City is the jungle and success in the entertainment industry is game to be hunted and devoured by the kings of this food chain. Only predators with the sharpest teeth, the biggest roar and the greatest cunning will successfully catch and devour their prey and feed off its warm carcass till the next warm blooded meal comes along. Sweet Smell of Success follows two such carnivores, one of whom is trying to claw his way to the top, the other making sure he remains leader of the pack and nowhere in the landscape which they operate is empathy found or wanted.
These are the sounds of a small section of New York. The section lies between Columbus Circle and Times Square. This is the world of Sardi’s, Toots Sor and the Twenty One, Lindy’s, Reubens and the Stage Delicatessen. This is the world in which adolescent dreams of success in bright lights must be implemented by work, endless interviews in producer offices, and the quick wit of the press agent and columnist. In this tiny empire lives are made and destroyed by the public, critics and columnists. This is a place which breeds terrible competition and in the final analysis it is perhaps the individuals themselves that destroy themselves, clawing and stratching their way to a very clusive and ephimeral thing they call success.
Bron: Elmer Berstein op achterzijde van soundtrack album, 1957
filmscore van Elmer Bernstein
This music was designed to create an over all atmosphere from main title to end title, rather than implement the action or characters in a specific way.
Elmer Bernstein
This then is the world. The music reflects the tempo, anguish and frustration in a contemporary, popular idiom. Therefore we find one of our central charachters, Sidney Falco, characterized by the kind of musical sound which could be coming from any of many night spots such people frequent. This music was designed to create an over all atmosphere from main title to end title, rather than implement the action or characters in a specific way.
Bron: Elmer Berstein op achterzijde van soundtrack album, 1957
Volgens Hannah Arendt trok er door het denken van haar leermeester Martin Heidegger een storm. “Hij komt uit het oeroude en wat hij achterlaat, is iets volmaakts, dat zoals al het volmaakte terugvalt aan het oeroude.” Wij gingen bij de beroemde blokhut in Todtnauberg kijken of Arendt gelijk had.
In het Rijk van de Geest is alles tegenwoordige tijd en daar alleen ben je onsterfelijk. Zolang je maar niet vergeten wordt, leef je voort. Maar als je bent weggezonken in het collectieve geheugen, kun je met een lemma op wikipedia.org weer boven water komen.
Deze serie begon op 9 april 2010, precies 145 jaar na het einde van de Civil War, misschien wel het grootste trauma uit de Amerikaanse geschiedenis. Het laatste artikel verscheen op 3 juli 2013. Dat was precies 150 jaar na de Slag bij Gettysburg, het keerpunt in de oorlog.
Weinig historische figuren zijn zo vaak geschilderd als Napoleon Bonaparte. Niet alleen tijdens zijn bewind maar ook daarna bleven schilders historische gebeurtenissen vastleggen met Napoleon in het centrum van de aandacht. Geschiedvervalsing. Omdat het moest.
Met de Goethezeit wordt in Duitsland de periode 1770-1830 aangeduid. Niet alleen de filosofie, literatuur, beeldhouwkunst, architectuur en muziek kwamen in het Duitse taalgebied tot bloei maar ook de romantische landschapsschilderkunst.
Tot in de 19e eeuw was de reis naar Italië voor veel kunstenaars een verplicht nummer. Tijdens de Grand Tour werden Venetië, Florence en Rome bezocht waar de meesters bestudeerd werden. Maar het Italiaanse landschap bleek voor veel kunstenaars aantrekkelijker.
Nu de overheid zich als mecenas heeft teruggetrokken worden veel kunstenaars weer afhankelijk van rijke opdrachtgevers en verzamelaars. Net als vroeger dus, toen veel kunstenaars vaak tegen wil en dank de lakeien van de heersende klasse waren.
De Philokalia is een verzameling geestelijke geschriften die tussen de vierde en veertiende eeuw (in het Grieks) geschreven zijn en in de achttiende eeuw door de heilige Nikodimos van de berg Athos gebundeld zijn. Zijn tijdgenoot Paisius Velichkovsky maakte een vertaling in het Kerkslavisch.
In de Middeleeuwen was er eigenlijk maar één boek. Na de revolutie van de boekdrukkunst kreeg de Bijbel concurrentie van eigentijdse maar vooral ook van klassieke geschriften. De compilatie van mythen die Ovidius aan het begin van onze jaartelling in klassiek Latijn had samengesteld, werd een inspiratiebron voor ontelbare schilders.
Dante stelt zich het Inferno voor als een trechter die breed begint onder het aardoppervlak en dan toeloopt naar het ijskoude middelpunt van de aarde. Daar zetelt Lucifer. Er zijn negen kringen. Dante en Vergilius ontmoetten er steeds grotere zonden en grotere zondaars.
Chicago en New York werden eind 19e eeuw proeftuinen waar de skyscraper dankzij een stalen constructie steeds hoger kon worden. Er lagen ook twee Amerikaanse gedachten aan ten grondslag:
"Form follows function" en "The sky is the limit."
In de zomer van 2009 was in het Atomium in Brussel de tentoonstelling A la recherche du “Style Atome” te zien. Het is een swingende stijl uit de jaren vijftig die nog steeds beoefend wordt. Noem het geen retro. De atoomstijl is iets speciaals.
In 1963 begon de Franse striptekenaar Jean Giraud (1938-2012) samen met scenarist Jean-Michel Charlier (1924-1989) aan zijn levenswerk: Blueberry. Ze lieten zich daarbij inspireren door de spaghettiwestern. Het 50-jarige jubileum van zijn antiheld maakte Giraud net niet meer mee. Hij overleed in 2012.
Belgian woodcuts & Russian Luboks. Underground comics & Midcentury Modern. Genesis, Pink Floyd & Film Noir ...
These are a few of my favorite things ...