ontluikend

De symfonische gedichten van Claude Debussy

Claude DebussyIn de eerste voorjaarsweek heb ik weer eens buiten in de zon gezeten. Wanneer ik dan even mijn ogen sluit en in de verte de roep van de houtduif hoor, glij ik weg in een eeuwigheidservaring. Alle geluiden in de buitenwereld dringen dan intens naar binnen en begeleiden als vrije en ongebonden muziek mijn onderdompeling in het nunc stans van de ontluikende natuur. Voor mij was deze ervaring een aanleiding om weer eens de muziek van Claude Debussy op te gaan zetten.

Vrijdagavond luisterde ik naar La Mer (1905) en Iberia (1909). In Debussy‘s symfonische gedichten hoor ik telkens het ontluikende van het voorjaar. In de eerste maten van Prélude à l’après-midi d’un faune (1894) met de kletterende harp op de voorgrond en hoorns in de verte, breekt de betovering door. Het valt mij overigens steeds vaker op dat Debussy sterk beïnvloed is door Russische volksmuziek en componisten. Soms hoor ik duidelijk Tsjaikovsky doorschemeren (bijv. de Zesde Symfonie) maar vooral ook elementen uit de rijke klankwereld van Rimsky-Korsakov en Moessorgsky.

katjes
Debussy’s music is a synthesis of primarily Russian folk influences, the desire to integrate impressions of the natural world including dreamlike images and the naiveté of childhood.

Anthony Tobin

Russian nationalist composers of the late nineteenth century, such as Mussorgsky and Rimsky-Korsakov, influenced composers in the early part of the twentieth-century including Stravinsky, Debussy, and Bartók.
 
Bron: debussypiano.com

nieuwe klanken [ Woest & Vredig ]