van Jim Heimann en Allison Silver, Taschen 2010
Vorige week kocht ik in de witte boekhandel voor nog geen zeven euro een fraai verzorgde hardcover van Taschen met een verzameling reisadvertenties uit de vorige eeuw. Onder redactie van Jim Heimann verscheen bij Taschen al de serie All American Ads waar ik vier delen van heb staan. Ook daarin staan reisadvertenties en affiches en er is een flinke overlap tussen de boeken.
Taschen grossiert vooral in eye candy en de teksten beperken zich tot bijschriften en korte hoofdstukjes. Ik heb me een beetje laten onderdompelen in de eerste decennia van de vorige eeuw, toen er nog geen massatoerisme bestond. Reizen was exclusief voor de rijken. Eerst ging alles per oceaanstomer en trein. Na de Eerste Wereldoorlog had de auto in de Verenigde Staten de trein als vervoermiddel ingehaald. In de jaren dertig ontstonden de eerste luchtvaartdiensten voor passagiers.
Het boek beperkt zich voornamelijk tot de Verenigde Staten, maar er staan ook affiches in van chique Europese locaties. Voor de rijke Amerikanen waren dat Parijs, de Rivièra, Zwitserland en Italië. Je boekte een hotel dan niet voor een weekje maar voor een heel seizoen. De schatrijke Lord Marchmain uit Brideshead Revisited kocht zelfs een complete palacio aan het Canal Grande in Venetië. Deze grandeur wordt in de reisadvertenties en reisaffiches van honderd jaar geleden prachtig weerspiegeld.