Bubble and Streak

nieuwe poster voor Mad Men Season 6

Mad Men Poster Season 6Op 9 april 2013 gaat in de Verenigde Staten het zesde seizoen van Mad Men de lucht in. De nieuwe dertien afleveringen zullen zich afspelen in 1967 en misschien ook in 1968. Zesenveertig jaar terug in de tijd. De reclamewereld maakte in de jaren zestig grote veranderingen mee, met name doordat ze zich voor de counter culture van de jeugd ging openstellen. Maar ook de werkwijze van het reclamebureau veranderde. Zo was er in de eerste seizoenen van Mad Men die zich in de eerste helft van de jaren zestig afspeelden, nog full time een kunstenaar op de zaak aanwezig. Maar in de tweede helft van de jaren zestig verdwijnt het handmatige uit de reclame. Fotografie is veel sneller en goedkoper. Sommige merken gaan nog een aantal jaren door met geschilderde advertenties. Illustratoren die in de reclamewereld naam hebben gemaakt, zoals Art Fitzpatrick en Van Kaufman (voor Pontiac) en Bob Peak (voor Trans World Airlines) weten met hun werk te overleven.

advertentie voor TWA
de advertentie voor Trans World Airlines
uit 1962 van Bob Peak zette de toon voor “Bubble and Streak”

Als reactie op de dominante fotografie, gaan de reclametekenaars in de jaren zestig extreem los uit de hand werken. De tekeningen zijn schetsmatig en vaak op een ondergrond van vegen acrylverf. Deze stijl staat bekend als Bubble and Streak. Matthew Weiner, de bedenker van Mad Men had precies dit op het oog voor de poster van het seizoen dat zich afspeelt in 1967-68. De opdracht ging naar een veteraan. De 75-jarige Engelse illustrator Brian Sanders heeft de gouden tijd van de illustratie nog meegemaakt. In de New York Times staat een leuk artikel waarin hij commentaar geeft bij de nieuwe poster van Mad Men.

The ad, depicting Don Draper, the show’s lead character, in a vertiginous pose on a New York City street corner that seems to be collapsing on him like the decade he is living in, looks as if it has time-traveled from the pages of an old copy of Reader’s Digest.
 
“What it did was take me right back, about 50 years,“ said Mr. Sanders, who added that he was familiar enough with “Mad Men“ to be in a bit of disbelief when the show came calling for his drawing board and brushes. The impressionistic image he created uses a scumbled acrylic technique that in its jazzy, textured effects instantly conjures 1960s illustration.
 
Bron: nytimes.com

Mad Men [ amctv.com ] | The Art of Brian Sanders | Brian Sanders on flickr
The evolution of Mad Men as seen through the show’s promotional posters