de Haarlemse School

De Gouden Eeuw begint in Haarlem
Frans Hals Museum, nog tot 1 februari 2009
Joachim Wttewael
de Gouden Eeuw 1605
Joachim Wttewael was weliswaar een Utrechtse schilder maar stond net als de schilders in Haarlem aan het einde van de zestiende eeuw onder sterke invloed van het maniërisme. Zijn voorstelling slaat overigens op de gouden eeuw in de Metamorfosen van Ovidius en niet op die van de Republiek.
Met deze tentoonstelling wil het museum inzichtelijk maken dat de schilderkunst juist in de stad Haarlem revolutionaire ontwikkelingen heeft doorgemaakt. Aan het eind van de 16e eeuw ontstond er een snelle economische groei die grote welvaart bracht, ook binnen de middenklasse. Veel vroeger dan in andere steden leidde dit tot een totaal ander soort koperspubliek en andere opdrachtgevers dan voorheen. Hierdoor is in ca. 20 jaar tijd een totale verandering van onderwerpen in de schilderkunst te zien. Artistiek gesproken is Haarlem dan ook de bakermat van de Gouden Eeuw.
 
Bron: franshalsmuseum.nl
Cornelis Cornelsiszoon van Haarlem
de zondeval volgens Cornelis Corneliszoon van Haarlem uit 1592

De Gouden Eeuw begint in Haarlem bevat vele topstukken van onder anderen Frans Hals, Salomon van Ruysdael, Jacob van Ruisdael, Pieter Saenredam, Jan Steen en Pieter Claesz uit belangrijke museumcollecties en particuliere verzamelingen, aangevuld met sleutelstukken uit de eigen collectie. Het museum is er bijzonder trots op dat Frans Hals vertegenwoordigd wordt met 20 schilderijen, waaronder „De vrolijke drinker„ uit het Rijksmuseum en de vermaarde „Jongeman met schedel„ uit de National Gallery in Londen. Het is de afscheidstentoonstelling van conservator Oude Kunst Pieter Biesboer, die al 32 jaar aan het museum verbonden is.

de Haarlemse School [ nl.wikipedia.org ]