Eigenlijk hou ik helemaal niet van misdaadfilms maar voor film noir heb ik een groot zwak. De zwartwit-cinematografie, belichting en het tijdsbeeld zuigen me altijd weer een nieuwe noir binnen. In het public domain staan honderden films waarvan het copyright om verschillende redenen niet verlengd is en die dus legaal via het internet getoond mogen worden, zoals op het YouTube-kanaal Cult Cinema Classics. In maart keek ik naar twaalf film noirs uit de periode 1945-1955. Het zwaartepunt valt in de tweede helft van de jaren veertig omdat het genre toen op zijn hoogtepunt was en de meeste verschenen. In de komende reeks bespreek ik deze twaalf films: 1 uit 1945, 4 uit 1946, 2 uit 1949, 2 uit 1950 en 1 uit 1955. Deze keer: Scarlet Street van Fritz Lang. Cinematografie van Milton Krasner.
In 1936 belandde Fritz Lang in Hollywood waar MGM de beroemde regisseur uit Duitsland een contract aanbood. In de 21 jaar dat Lang in de Verenigde Staten zou blijven, maakte hij ieder jaar een film. Onder zijn 21 Amerikaanse films bevinden zich een opvallend aantal film noirs, te beginnen met de vroege film noir You only live once uit 1937. In 1944 regisseerde hij de film noir Ministry of Fear en in datzelfde jaar The Woman in the Window met in de hoofdrollen Edward G. Robinson, Joan Bennett en Dan Duryea. In 1945 werkte Fritz Lang opnieuw met deze drie acteurs samen in Scarlet Street.
Het scenario lijkt op dat van Woman in the window: een oudere man valt ten prooi aan een verliefdheid op een jonge vrouw die zijn ondergang wordt. De oerfilm waarin dit thema is uitgewerkt is natuurlijk Der Blaue Engel met Emil Jannings en Marlene Dietrich in de hoofdrollen Scarlet Street is gebaseerd op de vroege Franse film noir La chienne (1931) van Jean Renoir. Het zou overigens niet de enige film van Renoir blijven waar Fritz Lang zich op baseerde. In 1954 regisseerde hij Human Desire die net als La Bête Humaine (1938) van Renoir gebaseerd was op de gelijknamige roman van Emile Zola. Overigens had Jean Renoir een hekel aan beide films van Fritz Lang.