Eigenlijk hou ik helemaal niet van misdaadfilms maar voor film noir heb ik een groot zwak. De zwartwit-cinematografie, belichting en het tijdsbeeld zuigen me altijd weer een nieuwe noir binnen. In het public domain staan honderden films waarvan het copyright om verschillende redenen niet verlengd is en die dus legaal via het internet getoond mogen worden, zoals op het YouTube-kanaal Cult Cinema Classics. In maart keek ik naar twaalf film noirs uit de periode 1945-1955. Het zwaartepunt valt in de tweede helft van de jaren veertig omdat het genre toen op zijn hoogtepunt was en de meeste verschenen. In de komende reeks bespreek ik deze twaalf films: 1 uit 1945, 4 uit 1946, 2 uit 1949, 2 uit 1950 en 1 uit 1955. Deze keer: Hollow Triumph van Steve Sekely. Cinematografie van John Alton.
Hollow Triumph is de derde film noir die ik in maart op YouTube bekeek met camerawerk van John Alton. Het signatuur van de meester is duidelijk aanwezig. Het mooiste shot uit de film is ongetwijfeld het moment dat de hoofdrolspeler (een rol van Paul Henreid) zijn gezicht in de spiegel bekijkt. Dergelijke shots komen in films natuurlijk wel vaker voor, maar Alton voegt iets essentieels toe: zijn schaduw. Dit voegt een metafysische dimensie toe aan deze zelfreflectie voor de spiegel. De hoofdpersoon bekijkt zichzelf in zijn eigen schaduw. Deze filmische introspectie met een scheut dieptepsychologie is een typisch Oostenrijks fabrikaat. Niet toevallig waren Alton (oorspronkelijk Jakob Altmann) en Paul Henreid waren twee emigranten die net als Sigmund Freud nog geboren waren in het keizerrijk Oostenrijk-Hongarije.