Eigenlijk hou ik helemaal niet van misdaadfilms maar voor film noir heb ik een groot zwak. De zwartwit-cinematografie, belichting en het tijdsbeeld zuigen me altijd weer een nieuwe noir binnen. In het public domain staan honderden films waarvan het copyright om verschillende redenen niet verlengd is en die dus legaal via het internet getoond mogen worden, zoals op het YouTube-kanalen Full Moon Matinee en Cult Cinema Classics. In juni kijk ik naar tien film noirs uit de periode 1945-1964.
Vandaag: Guns, girls and gansters van Arnold Laven.
Af en toe vind ik het fijn om naar een B-film te kijken. Deze gangsterfilm drijft vooral op Mamy Van Doren die dan ook de volle lengte van het filmaffiche in beslag neemt. Voordat de seksuele revolutie in de jaren zestig doorzette, werd deze in de jaren vijftig al ingezet door een reeks vulgaire platinum blondes, waarbij de namen van Marilyn Monroe, Diana Dors, Jayne Mansfield en Mamy Van Doren mij als eersten te binnen schieten. De eerste bleek in haar status van seksgodin ook nog eens te kunnen acteren. De anderen konden dat niet maar voor B-films is dat ook geen probleem. Vulgair zijn en van het doek knallen is soms genoeg. We zien in een van de hoofdrollen ook nog Lee van Cleef, die lang voordat hij in The good, the bad and the ugly (1966) legendarisch werd al de rol van slechteriken op zich nam. Guns, girls and gansters is een film met eendimensionale karakters maar aangenaam vermaak rond een overval die uiteindelijk mislukt.
De film volgt Chris Townes (Grant Richards), een voormalig bankrover die net vrijkomt uit de gevangenis. Hij wil zijn criminele verleden achter zich laten, maar wordt al snel weer in het misdaadwereldje getrokken door zijn ex-geliefde Darlene (Mamie Van Doren), een manipulatieve en glamoureuze vrouw met duistere connecties. Chris raakt betrokken bij een gewelddadige overval op een juwelierszaak, samen met een groep gangsters die niet te vertrouwen zijn. De spanning binnen de groep loopt hoog op door wantrouwen, jaloezie en de dreiging van verraad. Ondertussen probeert Chris te navigeren tussen zijn gevoelens voor Darlene en zijn wens om een beter leven te leiden, maar het gevaar vanuit de criminele onderwereld en de interne conflicten dreigen hem te vernietigen.