Eigenlijk hou ik helemaal niet van misdaadfilms maar voor film noir heb ik een groot zwak. De zwartwit-cinematografie, belichting en het tijdsbeeld zuigen me altijd weer een nieuwe noir binnen. In het public domain staan honderden films waarvan het copyright om verschillende redenen niet verlengd is en die dus legaal via het internet getoond mogen worden, zoals op het YouTube-kanalen Full Moon Matinee en Cult Cinema Classics. In juni kijk ik naar tien film noirs uit de periode 1945-1964.
Vandaag: The Tattered Dress van Jack Arnold.
Omdat film noir eerder een bepaalde stijl is dan een genre, strekt deze zich uit over vele genres. In The Tattered Dress voegt de film noir zich naar een rechtbankdrama. De klassiekers 12 Angry Men (1957) en Anatomy of a Murder (1959) bewijzen dat een rechtbankdrama helemaal niet saai hoeft te zijn. Het toneel van deze film is een woestijnstadje in Nevada. Dat gegeven in combinatie met een corrupte sheriff, roept bij mij onmiddellijk Touch of Evil (1958) in de herinnering, een klassieke film noir die een jaar later werd uitgebracht door Albert Zugsmith, die ook de producer was van The Tattered Dress.
Dan Slater (Jeff Chandler) is een succesvolle en meedogenloze advocaat die bekendstaat om zijn bereidheid om alle middelen te gebruiken om zijn cliënten vrij te pleiten, ongeacht hun schuld. Hij wordt ingehuurd door een invloedrijke zakenman, maar raakt al snel verwikkeld in een ingewikkelde zaak wanneer een jonge vrouw, Peggy Maylin (Jeanne Crain), wordt beschuldigd van moord op een politieagent.
Slater onderzoekt de zaak en ontdekt dat er meer aan de hand is dan op het eerste gezicht lijkt. De situatie wordt gecompliceerd door corruptie binnen de politie en machtige belangen die proberen de waarheid te verbergen. Naarmate Slater dieper graaft, komt hij voor moeilijke keuzes te staan die zijn eigen integriteit op de proef stellen.