virtuoze streken [ 1 ]

gelezen in The Painter’s Eye van Maurice Grosser
Chapter 5: The Brush Stroke and the Photograph

The Painter's EyeMaurice Grosser (1903-1983) was een Amerikaanse schilder. In 1951 schreef hij The Painter’s Eye dat in 1956 als pocketbook verscheen bij Mentor Books. De laatste dagen lees ik daar veel uit. In het vijfde hoofdstuk beschrijft hij hoe zich in de tweede helft van de negentiende eeuw in de society schilderkunst twee stromingen ontwikkelden: een rechts conservatieve vleugel die bekend stond als ‘de salon van Monsieur Bourguereau‘ en een linker vleugel die bekend werd als de ‘brush stroke school‘. Belangrijkste representanten hier waren de Amerikaanse schilders John Singer Sargent, James McNeill Whistler en de Italiaanse schilder Giovanni Boldini. Zij schilderden meestal portretten van en voor de high society in vlugge, vlotte streken die daardoor een frisse en levendige uitstraling kregen. Het maniërisme van de ‘brush stroke school‘ met zijn soepele brede penseelvoering zou in de twintigste eeuw vooral door de Amerikaanse reclameschilders letterlijk breed nagevolgd worden.

Giovanni Boldini, zelfportretGiovanni Boldini (1842-1931) was an Italian genre and portrait painter, belonging to the Parisian school. According to a 1933 article in Time magazine, he was known as the “Master of Swish” because of his flowing style of painting. Boldini was born in Ferrara, the son of a painter of religious subjects, and went to Florence in 1862 to study painting, meeting there the realist painters known as the Macchiaioli. Their influence is seen in Boldini’s landscapes which show his spontaneous response to nature, although it is for his portraits that he became best known. He attained great success in London as a portraitist. From 1872 Boldini lived in Paris, where he became a friend of Edgar Degas. He also became the most fashionable portrait painter in Paris in the late 19th century, with a dashing style of painting which shows some Impressionist influence but which most closely resembles the work of his contemporaries John Singer Sargent and Paul Helleu. He was nominated commissioner of the Italian section of the Paris Exposition in 1889, and received the Légion d’honneur for this appointment. He died in Paris in 1931.

Bron: en.wikipedia.org

Boldini
Giovanni Boldini schilderde dit portret van de Amerikaanse schilder John Singer Sargent
Deze stond ook bekend om zijn virtuoze streken

John Singer Sargent [ en.wikipedia.org ]