volg de meester [ 1 ]

Pierre-Paul Prudhon (1758-1823)
Prudhon
olieverfschets naar Pierre-Paul Prudhon
Eerst komt een uniforme ondergrond met acrylverf (transparante rauwe Siena met een stralend geel-oranje gloed). Daarover komt ook in acrylverf een toonschildering in rauwe omber. Daarover komt in olieverf en veel medium een ‘sluierlaag’ van transparant zinkwit. De rauwe omber krijgt hierdoor een zweem van blauw-violet. Daarover komt in olieverf een tweede ‘sluierlaag’ van rauwe Siena en een beetje medium, waardoor de omber groenachtig wordt. Zo heb je een goede basis voor een portret. De schaduwen kunnen onbedekt blijven en de lichte delen worden eerst geschilderd. Door de withoging met de duim of waaierpenseel over de droge ondergrond uit te smeren, ontstaat een overtuigende schaduw doordat de groenachtige ondergrond doorschermert.
 
uit: van oude meesters en dingen die niet voorbijgaan