de derde man

gisteren gezien op DVD: The Third Man (1949)

Iedere keer als ik deze klassieker van Carol Reed zie, is het een genot om naar de fraaie zwart-witfotografie van Robert Krasker te kijken. Vooral de scenes in de donkere straten van Wenen blijven bij: door de regen glanzende klinkers in het schijnsel van lantaarnpalen, hier en daar doorsneden door een scherpe diagonale schaduw. Terecht won Krasker een oscar voor de cinematografie.

stills uit the third man
stills uit The Third Man 1949
stijlmiddelen als scherpe contrasten, schaduwen en diagonalen maken deze film duidelijk schatplichtig aan de expressionistische film
The atmospheric use of black-and-white expressionist cinematography by Robert Krasker, with harsh lighting and distorted camera angles, is a key feature of The Third Man. Combined with the unique theme music, seedy locations, and acclaimed performances from the cast, the style evokes the atmosphere of an exhausted, cynical post-war Vienna at the start of the Cold War. The film’s unusual camera angles, however, were not appreciated by all critics at the time. C. A. Lejeune in The Observer described Reed‘s “habit of printing his scenes askew, with floors sloping at a diagonal and close-ups deliriously tilted” as “most distracting”. American director William Wyler, a close friend of Reed‘s, sent him a spirit level, with a note saying, “Carol, next time you make a picture, just put it on top of the camera, will you?”
 
Bron: en.wikipedia.org
Alida Valli
Alida Valli speelt naast Joseph Cotton de hoofdrol in The Third Man

The Third Man [ W & V ]