volg de meester [ 22 ]

twee olieverfschetsen naar Rembrandt

Om meer inzicht te krijgen in de mis en scene en lichtregie van Rembrandt, maakte ik een olieverfschets van het kleine maar monumentale schilderij het loflied van Simeon in de tempel (1631) dat in het Mauritshuis hangt.

het loflied van Simeon in de tempel kopie
olieverfschets naar het loflied van Simeon

Naast deze binnenscene maakte ik ook een olieverfschets van een buitenscene: de prediking van Johannes de Doper (1634-1636), een zgn. grauwschildering die in de Gemäldegalerie in Berlijn hangt.

de prediking van Johannes de Doper kopie
olieverfschets naar de prediking van Johannes de Doper

Palet: gele oker, rauwe en gebrande sienna, omber, Van Dijckbruin. Het loodwit (of Cremserwit) dat men in de zeventiende eeuw gebruikte, wordt tegenwoordig meestal vervangen door flakewhite, zinkwit of titaanwit. Het laatstgenoemde pigment heeft de meeste dekkracht. Omdat titaanwit een koude uitstraling heeft, is een beetje gele oker toegevoegd. De withogingen zijn geglaceerd met rauwe sienna en een harsachtig medium.

volg de meester [ 1-22 ] | van oude meesters en dingen die niet voorbijgaan