dom blondje

vandaag is het de 50e sterfdag van Marilyn Monroe
vrijdagavond gezien op Nederland 2: The Misfits (1961)

The MisfitsNatuurlijk was Marilyn Monroe een seksbom. Maar dan van een totaal ander type dan Ava Gardner, Lana Turner of Rita Hayworth, femmes fatales die hun thuisbasis hadden in de film noir. Marilyn had niet alleen een onschuldige uitstraling en speelde de onschuld, ze wás ook onschuldig. Achter haar engelachtige witte haar zat niet zoals bij Lana Turner een koele wraakgodin. In de jaren vijftig begon het mannelijke publiek genoeg te krijgen van de film noir en de femme fatale en viel het juist voor de onschuld van Marilyn. Ze straalde als een klein meisje, alsof ze net op de wereld was gekomen. “Kijk! een konijntje!” kon ze als dertigjarige net zo roepen als een driejarige. Maar de Misfits is toch geen oppervlakkig Monroevehikel geworden. De Amerikaanse toneelschrijver en haar toenmalige man Arthur Miller schreef het scenario voor dit psychologische drama om haar een rol met wat meer diepgang te geven. Het zou haar laatste film worden. Dat gold ook voor Clark Gable die kort na de opnamen aan een hartaanval zou sterven.

De jonge, aantrekkelijke maar naïeve Roslyn Tabor is gedesillusioneerd, gescheiden en afkomstig uit de grote stad. In Nevada raakt ze bevriend met drie ‘onaangepasten’: de oudere cowboy Gay Langland, de monteur en verdrietige weduwnaar Guido en de afgeleefde rodeorijder Perce Howland. De pluk-de-dag levensstijl van het trio laat Roslyn voor het eerst vrijheid, uitbundigheid en hartstocht beleven. Maar als haar onschuldige idealisme botst met de harde realiteit, moet Roslyn het risico nemen hun vriendschap kwijt te raken… en de enige echte liefde die ze ooit gekend heeft.

The Misfits [ imdb. com ]