De Krimoorlog [ 5 ]

Engelse spotprenten

De Krimoorlog (1853-1856) was de eerste industriële oorlog uit de geschiedenis en ook de eerste oorlog waarin de massamedia een rol speelden, met name in Engeland. Door moderne telegraafverbindingen bereikte het nieuws uit de Krim binnen enkele uren Londen. Twintig jaar eerder zou dit nog enkele dagen geduurd hebben. De telegraaf wordt soms wel eens het Victoriaanse internet genoemd. Op 29 juli 1858, twee jaar na het einde van de Krimoorlog, werd de eerste trans-Atlantische telegraafverbinding gelegd tussen Engeland en Amerika.

Naast de oorlogsverslaggeving werkten ook fotografen en tekenaars mee om de Krimoorlog in beelden te verslaan. Roger Fenton maakte foto’s op de Krim. Deze konden nog niet in kranten worden afgedrukt, maar werden omgezet naar staalgravures. Wat Harper’s Weekly (1857-1916) was voor de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865) was Illustrated London News (1842-1971) voor de Krimoorlog. Een ander blad dat de oorlog becommentarieerde, was het satirische magazine Punch (1841-1992). Het blad publiceerde vooral spotprenten.

punch
Tekenaars als Charles Samuel Keene stelden Rusland voor als een “onschuldige” beer die de Turkse kalkoen probeerde te verslinden.
punch
Toen het tij keerde en de Russen zélf veren moesten laten, veranderde de beer in kaalgeplukte tweekoppige kip.
punch
- “well Jack, here’s good news from home. We’re to have a medal.”
- “That’s very kind. maybe one of these days we’ll have a goat to stick it on!”