Eigenlijk hou ik helemaal niet van misdaadfilms maar voor film noir heb ik een groot zwak. De zwartwit-cinematografie, belichting en het tijdsbeeld zuigen me altijd weer een nieuwe noir binnen. In het public domain staan honderden films waarvan het copyright om verschillende redenen niet verlengd is en die dus legaal via het internet getoond mogen worden, zoals op het YouTube-kanalen Full Moon Matinee en Cult Cinema Classics. In juni kijk ik naar tien film noirs uit de periode 1945-1964.
Vandaag: The Third Secret van Charles Crichton.
Deze film valt buiten de klassieke periode van de film noir die in 1958 werd afgesloten. Maar in stilistisch opzicht is The Third Secret een echte film noir. Het is een psychologische thriller (nota bene een moord op een psychoanalyticus!) die speelt met thema’s uit de dieptepsychologie. Uitstekend materiaal dus om aan te pakken met het visuele vocabulaire van de film noir.
De film speelt zich af in Londen en draait om de mysterieuze dood van de beroemde psychiater Dr. Leo Whitset. Officieel wordt zijn dood als zelfmoord bestempeld, maar zijn 14-jarige dochter Catherine (Pamela Franklin) weigert dat te geloven. Ze vermoedt dat een van zijn patiënten verantwoordelijk is.
Catherine schakelt de hulp in van Alex Stedman (Stephen Boyd), een Amerikaanse journalist en patiënt van haar vader. Samen beginnen ze aan een zoektocht naar de waarheid. Stedman interviewt Whitsets andere patiënten, elk met hun eigen geheimen en neuroses. Langzaam wordt duidelijk dat er een complex web van leugens, schuld en psychologische manipulatie achter Whitsets dood schuilt.De titel verwijst naar een concept van Whitset: volgens hem heeft ieder mens drie geheimen — twee die hij met zichzelf kan delen en één (het derde geheim) dat hij niet eens tegenover zichzelf durft te erkennen. Het is dit derde, diepste geheim dat de sleutel tot het raadsel vormt.De speurtocht leidt naar een onthutsende ontknoping waarbij Stedman en Catherine een waarheid ontdekken die zowel schokkend als tragisch is.