wereldbeeld & geschiedenis [ 6 ]

de zeventiende eeuw – een geschilderde plattegrond van Amsterdam (1660)
als vroege voorloper van de satelliet weergave in Google Maps

Met een kaart plaatsen we ons tegenover de ruimte zodat we de illusie hebben dat we niet meer afhankelijk zijn van de ruimte. Dus hebben we nu ook een navigatiesysteem in onze auto. We hoeven niemand meer de weg te vragen want we vinden het nu ‘zelf’ wel. Overzicht over de ruimte geeft zelfstandigheid en macht. In het Amsterdams Historisch Museum hangt een prachtig schilderij van Jan Christiaen Micker uit 1660. Het is Amsterdam in vogelvlucht en is voor die tijd heel opmerkelijk. Het is geen gewone stadskaart maar een realistisch geschilderde plattegrond. De wolken die hun schaduw over de stad werpen , zijn in het schilderij zelf niet aanwezig. Zo wordt degene die de plattegrond leest, als het ware in de werkelijkheid van de kaart opgesloten omdat de wolken en de kaartlezer zich in dezelfde ruimte schijnen te bevinden.

Jan Christiaen Micker
Jan Christiaen Micker
Vogelvluchtgezicht van Amsterdam, ca.1660
Doek, 100 x 137 cm
Amsterdams Historisch Museum
In dit eigenaardige werk probeert Jan Christiaen Micker de grafische aard van de kaart aan de weerspiegelende kwaliteiten van een schilderij te koppelen: de lijst met markante punten rechts onderaan werpt een schaduw over de zee, maar wat nog meer opvalt zijn de geschakeerde lichttinten die de stad krijgt door de schaduw van onzichtbare wolken. Micker laat een ambitie zien die tevens een picturaal probleem opwerpt. ( … ) Hij verlaagt de horizon, en breidt de lucht zodanig uit dat ze ook de wolken omvat die op Mickers geschilderde kaart wel hun schaduwen werpen maar niet aanwezig zijn.
 
Bron: Svetlana Alperts, de kunst van het kijken, Bert Bakker 1989, blz. 193

Bovenstaande beschrijving komt uit The Art of Desribing, Dutch Art in the Seventeenth Century (1983) van Svetlana Alperts. Zij beschouwt de Hollandse schilderkunst uit de zeventiende eeuw als een typische uitdrukking van de (vroege) Verlichting. In de Hollandse schilderijen uit de Gouden Eeuw komen we vaak landkaarten tegen, denk maar aan de interieurs die Vermeer heeft geschilderd. Maar ook was men gefascineerd door lenzen en stillevens werden met grote precisie nageschilderd, alsof de schilder er met de loep bovenop gezeten had. Deze extraspectie, de drang om de buitenwereld te beschrijven en in kaart te brengen heeft sinds de Renaissance de Westerse cultuur omhoog gestuwd. Google Maps komt er rechtstreeks uit voort. Iedereen kan nu met een laptop vanuit zijn luie stoel de wereld tot op de vierkante meter bereizen. Het volmaakte overzicht, zo lijkt het…

Jan Christiaen Micker
detail van schilderij en satellietbeeld van Google

Amsterdams Historisch Museum | maps.google.nl