zondagmiddag gezien op televisie: Lady in the Lake (1947)
geregiseerd door Robert Montgomery
Deze Amerikaanse film noir naar een roman van Raymond Chandler is de eerste film waarin de zgn. POV (of subjectieve) camera consequent wordt doorgevoerd. We zien Philip Marlowe die gespeeld wordt door Robert Montgomery alleen wanneer hij in de spiegel kijkt. Voor de rest zien we zijn schaduw, zijn hand(en) en de sigarettenrook die hij uitblaast. Maar de meeste tijd zien we zijn tegenspelers recht in de camera kijken in vaak vinnige ‘Chandler‘ dialogen met de sarcastische privédetective. Persoonlijk vind ik die subjectieve camera een tamelijk vermoeiend experiment. Bij elke bezoek van Marlowe zien we eerst de camera de voordeur naderen als bij een interactief computerspel. Een voordeel is dat we Robert Montgomery nauwelijks zien, zodat je in gedachten toch naar de enige echte Philip Marlowe kunt kijken : Humphrey Bogart.
Adrienne Fromsett: [Adrienne pitches Marlowe's story to publisher Derace Kingsby] And he’s a very well-known private detective. That’s what makes the stuff so authentic. So full of life and vigor and heart. So full of… what would you say it was full of, Mr. Marlowe?
Philip Marlowe: Short sentences.
trailer van Lady in the lake waarin de techniek van de subjectieve camera als een noviteit wordt geïntroduceerd
Lady in the Lake is a 1947 American noir film that marked the directorial debut of actor Robert Montgomery who also starred in the film. Based on the 1944
Raymond Chandler novel
The Lady in the Lake. The picture features
Audrey Totter, Lloyd Nolan, Tom Tully, Leon Ames and
Jayne Meadows. The storyline revolved around a conventional murder mystery similar to many others of the period, however it was notable for the perspective presented to the viewer. The entire film was seen from the viewpoint of the central character, the detective
Philip Marlowe, played by
Montgomery. The gimmick was that the audience would see only what the character saw, and MGM in its promotion of the film claimed that it was the first of its kind and the most revolutionary style of film since the introduction of the talkies. The movie was also rare for having virtually no musical soundtrack.
Bron:
en.wikipedia.org
… a startling and daring method in story telling, a milestone in moviemaking …
uit de trailer van de film
Lady in the Lake [ noiroftheweek.com ] | Lady in the Lake [ imdb.com ]