vervreemding

zondagmiddag gezien op Een: Suspicion (1941)

SuspicionEen jaar na Rebecca speelde Joan Fontaine weer in een Hitchcock. In Suspicion speelt ze als Lina McLaidlaw een mooie psychologische rol waarin ze heen en weer geslingerd wordt tussen vertrouwen en achterdocht. Ze ontving er een Oscar voor. Haar tegenspeler Cary Grant speelt de goed uitziende charmeur, een rol die op zijn knappe kop geschreven is. Het verhaal wordt verteld in een opeenstapeling van dialogen. In Amerikaanse films uit het begin van de jaren veertig zat veel snelle dialoog. De een is nog maar net uitgesproken of de ander dient alweer van repliek. Ping-pong.

Johnnie Aysgarth (Cary Grant), een knappe maar onverantwoordelijke man, verleidt een vrouw genaamd Lina McLaidlaw (Joan Fontaine) ertoe met hem weg te lopen en te trouwen, ondanks de sterke afkeuring van haar vader, Generaal McLaidlaw. Na hun bruiloft komt Lina erachter dat Johnnie blut is, en ergens had gehoopt dat ze na het huwelijk konden profiteren van het fortuin van Lina’s vader. Lina staat erop dat Johnnie een baan neemt. Hij gaat daarom werken voor zijn neef, de makelaar kapitein Melbeck.
 
Bron: nl.wikipedia.org

Een ander stijlkenmerk uit die tijd is de aanwezigheid van studiolampen, ook in de buitenopnamen. Het kunstlicht is te herkennen aan zijn schaduwen, die meestal scherper zijn dan bij natuurlijk licht. Het geeft een klein gevoel van vervreemding, een surrealistische toon waar ik wel van hou. In de jaren dertig was het normaal om buitenopnamen in de filmstudio op te nemen. Het was ook de tijd van het surrealisme. Hitchcock speelt graag met vervreemding om de psychologische werkelijkheid op het witte doek te brengen.

Suspicion
beroemde shot uit Suspicion (1941)
Hitchcock speelt graag met vervreemding om de psychologische werkelijkheid
op het witte doek te brengen.

Van de Duitse expressionistische film nam Hitchcock veel stijlmiddelen over om een bepaald psychologisch effect te bereiken, zoals de diagonaal en een afwijkend camerastandpunt. Ook speelde hij graag met schaduwen. Zo zien we in het huis van Johnnie en Lina een variant op het gestreepte licht dat door jaloezieën valt, een cliché uit de film noir. In een beroemde scene zien we een typisch Hitchcock-shot: Johnny brengt Lina een glas melk en de camera volgt hem van beneden naar boven de trap op. De invloed van de expressionistische film is hier onmiskenbaar aanwezig. Wat ook duidelijk wordt, is dat expressionisme en surrealisme in elkaars verlengde liggen als het gaat om het zichtbaar maken van het psychologische.

Joan FontaineJoan Fontaine hoopt over twee weken 95 jaar te worden. Ze is niet de enige nog levende icoon van het oude Hollywood. Haar zestien maanden oudere zus Olivia de Haviland is ook nog steeds in leven. Toen ze in 1941 beiden voor een Oscar werden genomineerd en Joan als jongste zusje deze verzilverde, verslechterde hun relatie. Sinds 1975 hebben ze het contact met elkaar verbroken. Misschien moeten ze eens naar die andere Oscarkandidaat kijken: de Nederlandse film The Sisters

Suspicion [ imdb.com ]