Pleinvrees

Pleinvrees op de Odeonplatz in München (12 juni 2013)

Drie weken geleden zagen we de voorstelling Agoraphobia van Omsk op de Odeonplatz in München.

München
Michaela (midden vooraan) op de trap van de Feldherrnhalle tijdens het theaterstuk Agoraphobia van Omsk (Lotte van den Berg)
Een plein
Dat is georganiseerde leegte

Rob de Graaf, Pleinvrees

De Odeonplatz is een plein met een rijk verleden. De huidige vorm kreeg het in 1844 toen het door de Feldherrnhalle aan de zuidzijde werd afgesloten. Dit open gebouw dat min of meer een kopie is van de Loggia dei Lanzi in Florence vormt het ene uiteinde van de Ludwigstrasse. Het andere uiteinde wordt gevormd door de Siegestor. Daartussen strekt zich de één kilometer lange Prachtmeile van München uit waar vroeger tijdens militaire en feestelijke parades de toeschouwers zich rijen dik verzameld hadden. Op 2 augustus 1914 werd vanuit de Feldherrnhalle het Duitse volk opgeroepen ten strijde te trekken tegen Frankrijk. De Eerste Wereldoorlog was uitgebroken. Op een foto die van het juichende volk op de Odeonplatz gemaakt is, zien we een op dat moment nog volslagen onbelangrijke man: Adolf Hitler.

München
de Odeonplatz op 2 augustus 1914 bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. De 25-jarige Hitler was er bij.

Negen jaar later zou Hitler weer terugkeren op de Odeonplatz. Ditmaal als leider van de NSDAP in een poging om aan de macht te komen. In navolging van Mussolini een jaar eerder organiseerde hij een mars van duizenden medestanders van de Bürgerbräukeller naar de Feldherrnhalle. De staatsgreep mislukte en Hitler belandde voor 13 maanden in de gevangenis in Landsberg waar hij Mein Kampf schreef.

München
de Odeonplatz negen jaar later kort na de mislukte Hitlerputsch op 9 november 1923 (Bundesarchiv, Bild 119-1426 / CC-BY-SA)

In 1935 verscheen in het Derde Rijk een postzegel om de Hitlerputsch uit 1923 te herdenken. Op de achtergrond is de Feldherrnhalle afgebeeld.

München
postzegel uit 1935 om de Hitlerputsch
(9 november 1923) te herdenken
AGORAPHOBIA ist als Reaktion auf den Verfall sozialer Strukturen entstanden, aus dem Wunsch heraus, sich als Individuum und als Gemeinschaft darüber auszusprechen. Das Stück findet unter freiem Himmel statt, auf einem belebten Platz, inmitten der Stadt. Aus der Entfernung verfolgen die Zuschauer mit ihren Handys einen Mann, der mit sich selbst spricht. Bis sie schließlich von ihm angesprochen werden und er sie in seinen einsamen Protest und seinen Appell an die Gesellschaft einbezieht. AGORAPHOBIA ist ein Stück über einen Mann, der auf der Straße seine Stimme erhebt. Ein Stück über die Menschen die ihn ignorieren, an ihm vorbeigehen, stehen bleiben und ihm zuhören.
 
Bron: muenchner-kammerspiele.de
München
Hans Kremer in Agoraphobia
op de Odeonplatz, woensdag 12 juni 2013
Als er geen leermeesters zijn
Als niemand de ander wil volgen
Dan lopen we allemaal alleen
Door een ijskoude woestijn
Luister naar mij
Ik durf te spreken
Namens jullie

Rob de Graaf, Pleinvrees

Odeonplatz