een meester uit Brussel

opnieuw gelezen in Eppo: De omzwervingen van Steven Severijn (1975)

René FolletVeertig jaar geleden verscheen in Eppo de strip De omzwervingen van Steven Severijn geschreven door Yvan Delporte en getekend door René Follet (Brussel, 1931). De manier van tekenen deed mij denken aan die van Hans G. Kresse. Dat was geen toeval want Kresse was een groot voorbeeld voor Follet. Ook werd hij beïnvloed door Joseph Gillain (Jijé), samen met Hergé en Edgar P. Jacobs een van de drie groten van de Brusselse School. De laatste vroeg Follet in de jaren vijftig om mee te werken aan de reeks Blake en Mortimer maar Follet weigerde. “Verwaand als ik was, sloeg ik zijn aanbod af. Ik was pas twintig en gek om die samenwerking af te wijzen.” zei Follet hier later over.

René Follet
Door zijn schilderachtige tekenstijl zie ik René Follet eerder als schilder dan als tekenaar.

Kresse en Jijé werkten in een stijl die tegengesteld is aan de beroemde “klare lijn” van Hergé: geen gesloten contouren en geen beheersing van het wit. In plaats daarvan woeste penseelstreken en veel donkere partijen. Een stijl die het in zwart-wit veel beter doet dan in kleur.

Steven Severijn
de eerste drie verhalen van De omzwervingen van Steven Severijn: Het vertrek, Onraad in China, De gordel van smaragd

Helaas is René Follet tamelijk onbekend gebleven. Hij experimenteerde te graag om zich te binden aan een vaste reeks en voor een striptekenaar, die het toch moet hebben van de bekendheid van zijn stripheld, is dat een groot risico. Maar Follet is en blijft een kunstenaar met een meesterhand, die vooral onder zijn collega’s veel bewondering afdwingt.

René Follet
penseeltekening van René Follet

René Follet wil zichzelf nog steeds verrassen [ zozolala.com ] | La Malle aux trésors [ youtube ]