Luchtvaartpionier

Clément van Maasdijk (1885-1910)

Clement van MaasdijkGisterenmiddag was ik met Mojo aan het wandelen in het bos en passeerde het monument van Clément van Maasdijk op de Warnsbornse hei. Het markeert de plek waar 96 jaar geleden op 27 augustus het eerste Nederlandse slachtoffer in de luchtvaart viel.
 
 
 
Clement van MaasdijkEen bronzen borstbeeld van Clément van Maasdijk van de beeldhouwer August Falise, stond jarenlang naast het oude schoolgebouw bij het station van Arnhem (Sonsbeekzijde) waar ik van 1996 tot 1999 mijn atelier had. Zijn naam was mij dus welbekend. Na de sloop van het gebouw in 2001 en herinrichting van de publieke ruimte, is het borstbeeld verplaatst naar Schaarsbergen.
 
 
 

Op 30 juli 1910 vloog de eerste Nederlander, Clement van Maasdijk, een volwaardige vlucht boven Nederland! Na dit enorme succes werd hij voor meer demonstraties gevraagd: Den Haag, Arnhem en Leeuwarden. De vliegweek in Arnhem (zijn verloofde Jeanne Ladenius was Arnhemse) stond gepland van 28 tot en met 31 augustus 1910. De avond daarvoor, op de 27e, besloot hij een korte demonstratie te geven in aanwezigheid van zijn verloofde en het vliegcomité. De machine werd gestart en na 70 meter verhief de Sommer zich. Van Maasdijk cirkelde drie keer boven het vliegveld, maar bij de vierde rondgang ging het mis. In een scherpe bocht over links dook het uit buizen en doek bestaande vliegtuig vanaf een hoogte van 50 meter plotseling steil naar beneden. Van Maasdijk probeerde wanhopig het toestel op te trekken, echter zonder succes. Achter de provisorisch ingerichte hangar op de Warnsbornse heide (heitje van Maasdijk) stortte de Sommer neer. De aviateur werd verpletterd onder de 50 pk Gnôme-motor die achter de vlieger geplaatst was.
 
Bron: dorpsraadschaarsbergen.nl
Van Maasdijk
Van Maasdijk in zijn Sommer

Clément Guillaume Jean van Maasdijk
Clement van Maasdijk is op 9 augustus 1885 te ‘s-Gravenhage geboren. Hij volgt een studie aan de machinistenschool in Amsterdam, waarna hij praktijk opdoet in machinefabrieken in Duitsland. Tijdens een korte periode in de automobielbranche ziet hij in Den Haag Lefèbvre vliegen, en hij krijgt de vliegkoorts. Na een bezoek aan de internationale luchtvaarttentoonstelling in Frankfurt gaat hij naar Pau, waar hij eerst lest op Wright, maar al spoedig overstapt op Blériot. In augustus 1909 koopt hij een Blériot-XI met Anzani-motor, die hij kort daarna voorziet van een zwaardere motor. Op 21 april 1910, krijgt hij een ongeluk, waarna zijn Blériot „total loss„ wordt verklaard. Hijzelf mankeert niets. Voor 15.000 gulden koopt hij vervolgens een Sommer-tweedekker (biplan), waarmee hij enige vluchten maakt te Mourmelon. Op 22 juni 1910 wordt zijn brevet, nr. 130 van de Aero Club de France, uitgeschreven en hij biedt zich aan voor het geven van vliegdemonstraties. Na demonstraties in Heerenveen en Den Haag vindt Van Maasdijk, tijdens een proefvlucht bij Arnhem, op 27 augustus 1910 de dood. Op 30 augustus 1910 wordt de vliegenier op de begraafplaats Moscowa te Arnhem ter aarde besteld.
Bron: arneym.nl

Aviateur Clément van Maasdijk verongelukt [arneym.nl]