volg de meester [ 126 ]

twee kopieën van Peter Paul Rubens

Vorige week begon ik aan onderschilderingen van Venus en Adonis (ca. 1610) en De vereniging van aarde en water (1618) van Rubens. Deze werden uitgevoerd in dunne rauwe omber op een doorschijnend geelgroene imprimatura van rauwe omber. Na droging werd er een glacis van zinkwit over het incarnaat gelegd.

Rubens
doodverving met glacis over incarnaat

Vandaag begon ik aan de uitwerking in lokale kleuren: vermiljoen, kobaltblauw, engels rood, gele oker en zwart, dekkend tot transparant opgebracht. In deze fase gaat het om het treffen van de lokale kleur. De modellering volgt later met withogingen en glaceringen.

Rubens
eerste fase in lokale kleuren

glacispigmenten
zinkwit, rauwe sienna, gebrande sienna, rauwe omber, VanDyckbruin
 
dekkende pigmenten (of pigmenten voor lokale kleuren)
cremserwit, gele oker, engels rood, vermiljoen, zwart, kobaltblauw