my favourite things [ 15 ]

gezien op video: The Third Man (1949)
en ik werd opnieuw verliefd op de Film Noir

Ik keek naar The Third Man, werd getroffen door de expressieve fotografie en bezocht daarna de weblogs noiroftheweek.blogspot.com en noirblog.com En ik liet me natuurlijk weer verleiden door the Femmes Fatales of Film Noir

stills uit the third man
stills uit The Third Man
stijlmiddelen als scherpe contrasten, schaduwen en diagonalen maken deze film duidelijk schatplichtig aan de Duitse expressionistische film
( … ) wat ook helpt, is natuurlijk de rijke, onheilspellende fotografie: regisseur Carol Reed maakt haast continu gebruik van scheve kadreringen om het idee mee te geven dat er iets niet helemaal klopt, en hij gebruikt zeer geforceerde, bijna theatrale belichting om de mood van de film te versterken. „The Third Man„ is opgetrokken uit schaduwen – Welles speelt hier zowat de helft van z„n rol in silhouet. Let op een scène waarin Martins met Lime heeft afgesproken in het Café Mozart. Opnieuw komt Lime tevoorschijn uit de schaduwen. Hij loopt over een in puin gelegde muur heen en stapt in het licht – waar komt dat licht vandaan? Van de spotlights op de filmset, natuurlijk, vanwaar zou het anders komen? Het wordt niet verondersteld om realistisch te zijn, het moet expressief zijn. Die belichting, die scheve shots en natuurlijk de look van het half platgelegde Wenen maken van „The Third Man„ een ongezien knap gefotografeerde film.
 
Bron: digg.be

film noir, the master list

Joseph Cotten en Alida Valli
Joseph Cotten en Alida Valli
in The Third Man

Film Noir Top 10 volgens IMDB

01. 8.6 Sunset Blvd. (1950)
02. 8.4 The Third Man (1949)
03. 8.4 Double Indemnity (1944)
04. 8.4 The Maltese Falcon (1941)
05. 8.4 Touch of Evil (1958)
06. 8.3 Strangers on a Train (1951)
07. 8.3 The Big Sleep (1946)
08. 8.3 Notorious (1946)
09. 8.3 The Ox-Bow Incident (1943)
10. 8.2 Ace in the Hole (1951)

Bron: film noir list

still uit The Big Combo
het ultieme Film Noir beeld
still uit The Big Combo (1955)

ingrediënten van de Film Noir
-angst en onzekerheid
-femme fatale
-hard-boiled detective
-mannelijke hoofdfiguur raakt verstikt in een obsessie voor een vrouw.
-ingewikkelde verhaalstructuur
-eigenverslag van de protagonist aan de hand van flashbacks of voice-over.
-maatschappij is keihard. De mensen zijn slecht en de wereld blijft ondanks alles corrupt. Ook de hoofdfiguren in de film blijven zich afvragen wat goed en wat slecht is.
-de lagere sociale klasse, vaak arbeiders, hoeren, nichten, dieven en barkeepers.
-meestal geen happy end

Bron: nl.wikipedia.org

my other favourite things