typografische anachronismen

vanavond begint op Nederland 2 om 22.50: Mad Men
over het wel en wee op een reclamebureau aan het begin van de jaren zestig

Vorige jaar schreef ik hier iets over Down with love, een film die zich afspeelt rond een uitgever in het Amerika van de vroege jaren zestig. Er is daarbij van alles uit de kast gehaald om alle clichébeelden uit die tijd weer op te roepen. De serie Mad Men die vanavond op Nederland 2 van start gaat, speelt in diezelfde jaren af maar dan op een reclamebureau. Net als in down with love wordt het tijdsbeeld van de vroege jaren zestig tot in de kleinste details gereconstrueerd, maar dan wel op een realistische manier. Voor de rekwisieten die in de serie gebruikt worden, zijn de vlooienmarkten afgestruind voor originele kantoormeubelen, telefoons en typmachines. Daarbij is gelet op een realistische reconstructie van het tijdsbeeld. Lang niet al het meubilair aan het begin van de jaren zestig was gloednieuw , het meeste stamde ergens uit de jaren veertig. En dat geldt zeker ook voor het wagenpark. Let maar eens in een willekeurige film uit de jaren vijftig op de straatbeelden en je zult zien dat er nog modellen uit de jaren dertig rondrijden. De huidige tijd absorbeert alle voorgaande tijd. Wanneer het omgekeerde het geval is, spreken we van een anachronisme.

Mad Men
scene uit Mad Men

De grafische vormgever Mark Simonson gaat op zijn blog marksimonson.com uitvoerig in op de grafische ontwerpen die in de serie getoond worden. Ondanks de precisie waarmee het tijdsbeeld in Mad Men gereconstrueerd is, komt hij een typografisch anachronisme tegen. Zo dateert de Lucida Handwritying die in de titelsequentie wordt gebruikt, uit 1992. Het zal de gemiddelde kijker ontgaan, maar grafische ontwerpers die de serie volgen (en dat zullen er heel wat zijn), zal het zeker opvallen.

Mad Men
scene uit Mad Men

Op de website panopticist.com wordt een andere grafisch anachronisme blootgelegd: in de aftiteling van Mad Men komen we de Arial tegen. De Arial is in 1982 ontworpen in opdracht van Monotype. Bekendheid kreeg het font vooral als hét alternatief voor de Helvetica (1957) dat Microsoft als systeemfont voor Windows is gaan gebruiken om daarmee vele tientallen miljoenen aan licenties te ontwijken.

Set in New York City, Mad Men begins in the early 1960s at the fictional Sterling Cooper advertising agency on New York City’s Madison Avenue. The show centers on Don Draper (Jon Hamm), a high-level advertising creative director, and the people in his life in and out of the office. It also depicts the changing social mores of 1960s America.
Bron: [ en.wikipedia.org ]

marksimonson.com | panopticist.com